För att få mer kött på benen har Telenor låtit genomföra en Sifo-undersökning. Den visar att 83 procent stör sig på att kollegor använder telefoner under möten, men samtidigt uppger också en majoritet att de själva gör likadant. Totalt tillfrågades 1 001 personer.
Råd till ledningar och enskilda
Många upplever även förväntningar på att de ska vara mer tillgängliga, och att det är något som efterfrågas av deras arbetsgivare.
– Det är väldigt enkelt att dras med. När vi mejlar idag förväntas ofta ett snabbare svar än tidigare, men i många lägen tror vi att det är överdrivet. För den som har skickat gör det oftast inget om du svarar efter att du är klar med mötet, säger Andreas Kristensson.
Utbildningsmaterialet består främst av en handbok med tips till ledningar och enskilda arbetstagare. Boken består också av en del om hur hjärnan fungerar, där Telenor samarbetat med hjärnforskaren Katarina Gospic. Tanken är senare att bjuda in till föreläsningar och seminarier i ämnet, främst riktade till de egna företagskunderna.
– Informationen om hjärnan handlar mycket om att förstå tydligare varför vi gör vissa saker och ting, säger Andreas Kristensson.
I del två, där fokus går in mer på konkreta råd, finns bland annat ett sjupunktsprogram för att få till mobilfria möten.
Göra som på skolan
Ett av råden är att göra som man redan gör på vissa skolor – lägg mobilen i en förvaringslåda innan du går in i mötesrummet, eller lägg den från dig så att du inte kan titta på den lika ofta.
– Vi kommer att införa det här i mitt team. På senaste mötet var vi tolv personer och jag räknade till att åtta datorer var igång, och telefoner lyftes kanske 30–40 gånger under mötet, och jag började fundera över hur det var om vi sluppit detta. Det finns mycket pengar att hämta för företag på det här området, säger Andreas Kristensson.