Mobiltelekunderna blir allt mer nöjda med Telia och Tele2 och Vodafones försprång när det gäller kundnöjdhet minskar. Det visar resultatet från undersökningen Svenskt kvalitetsindex. Den totala kundnöjdheten för mobiltelefoni ökar både på företagssidan och för privatmarknaden. Svenskt kvalitetsindex har gjort mätningar för mobiltelefoni sedan 1996 och visar sedan dess i princip en stigande kurva för kundnöjdhet för mobiltelefonin. Tidigare har Vodafone legat ohotat i toppen, men nu har Telia och Tele2 närmas sig väsentligt, dels därför att kunderna blivit mer nöjda med dem, dels därför att Vodafone tappat något i kundnöjdhet. Nu är skillnaden mellan de tre stora operatörerna relativt liten. En intressant iakttagelse är att kundnöjdheten bland de mindre virtuella mobiloperatörerna, som mätts för första gången, är större än hos de tre stora. Den tydligaste förändringen överlag är att betalkortskunder blivit mer nöjda än tidigare.
Många klagar
Undersökningen visar också att många kunder fortfarande klagar på sina operatörer och andelen är högst hos Telia med 15 procent. Lägst är det för Vodafone med 9 procent klagomål.