Det är mycket annat i verksamheten som ledningen också måste ha kontroll över för att organisationen ska bli riktigt framgångsrik. Ledarskapet är en av de strategiskt viktigaste framgångsfaktorerna för en organisation och en studie på Chalmers visade för några år sedan att ledarskap tillsammans med medarbetarnas engagemang och utveckling var de mest resultatdrivande faktorerna*.
Kvalitetskultur i ropet
Men hur får man engagerade medarbetare? Tittar man i den uppdaterade standarden ISO 10018 som under våren kommer att publiceras med en ny titel (”Guidelines for people engagement”) berörs allt ifrån vision, affärsstrategi och kvalitetskultur som nycklar till engagerade medarbetare. Just ”kvalitetskultur” verkar vara riktigt i ropet nu, både nationellt och internationellt, och arbetet med en ny internationell standard har precis påbörjats; ISO 10010 ”Guidance to evaluate and improve quality culture to drive sustained success”. I detta arbete kommer man bl.a. definiera begreppet kvalitetskultur (innehåller det fler parametrar än medarbetarnas engagemang, värderingar och associerade beteenden?).
Det finns många organisationer som behöver fokusera mer på kvalitetskulturen och min önskan för 2020 är att alla ledare (och medarbetare) intar ett ”högre perspektiv” på kvalitetsarbetet. Istället för att grotta ner sig allt för mycket i formalia, kontroller och utformning av nya dokument försöka se verksamheten ur ett mer holistiskt perspektiv. Hur fungerar verksamheten på det stora hela? Har vi riktigt nöjda kunder/elever/patienter etc.? Mår våra medarbetare bra och stödjs dem på bästa sätt? Har vi koll på vår omvärld? Konkurrenterna kan ju kopiera era produkter och tjänster, men aldrig era medarbetare eller er företagskultur.
För detta mer holistiska tankesätt krävs reflektion – någonting som oftast fungerar bäst när man har lite tid över och inte ständigt behöver checka av ”att-göra-listan”. Så mitt hopp inför 2020 är också att alla ledare och medarbetare (inkl. jag själv) ska få mer tid för reflektion.
Tina Bohlin, Projektledare, Svenska Institutet för standarder, Sis
* Chalmers har tittat på hur organisationer presterar inom olika kriterier i SIQ:s modell och vilka arbetssätt som driver resultat, Raharjo & Eriksson (2016)
publicerad 20 januari 2020