nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Tiden är inne för att ta hand om surdegarna

Kvalitetsmagasinet nr 4 ute nu

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det ger nya perspektiv på tillvaron att ta en paus från jobb och hem under sommaren. Med lite nya intryck i semesterbagaget blir begreppet hemmablind plötsligt så uppenbart. Så det är nu när man är tillbaka i vardagen det ska planeras upp, det som inte blivit gjort och det som ska göras bättre. Det är rusning efter gymkort, träningspassen är fulla liksom garderoberna som ska rensas och biljetter till evenemang som äger rum våren 2019 måste ju bokas nu.

Tiden är inne för att ta hand om surdegar och översvämmade inboxar. För att inte tala om verksamhetsplanering, budget, äskanden och effektmål som måste formuleras för nästa år. Härliga planeringskonferenser väntar med aktivitetslistor och tidplaner. Med planering och bättre struktur ska det bli så mycket bättre både hemma och på jobbet.

Förhoppningsvis kan detta nummer av Kvalitetsmagasinet ge inspiration och tips till höstens arbete som väntar. En liten hjälp på traven är artikeln ”Planera för en stressfri höst” med några enkla tips som kan göra underverk. Så sluta multitaska och lyssna på råden redan från mormors tid: en sak i taget.

Och handen på hjärtat, vi vet ju att det inte är planen som kommer att förändra allt, det är förmågan att ändra beteende som gör skillnad och skapar förändringen. Att planera ihjäl sig är faktiskt en fälla i förändringsarbetet som många organisationer faller i. Det visar artikel ”Satsa mer på ledarskap och mindre på planering” om en studie från Chalmers. Att vara mycket bra på strategisk planering kan till och med resultera i noll output.

Planering kan dock inte slopas helt. Att kunna planera strategiskt och långsiktig kan till exempel ge bättre forskningsresultat visar en studie om teamutveckling i forskarvärlden. Så det gäller att hitta den rätta mixen. Balans i livet och i jobbet är nog ett hållbart koncept även denna höst.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.