nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Foto: Stock Adobe.

Tio branscher där cyberhot skapar oro

Många företag och organisationer är oroliga för att bli utsatta för cyberbrott. Störst är oron inom försäkringsbranschen där nio av tio bolag tror att cyberbrotten hotar tillväxten i den egna verksamheten. Det visar PwCs globala undersökning CEO Survey som listat de tio branscher där oron är som störst.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Cyberattackerna har på senare tid ökat i omfattning och i många företag och organisationer finns en oro för att drabbas. Att försäkringsbranschen hamnar högst upp på ”oroslistan” har förklarliga skäl, menar Jakob Bundgaard, som är ansvarig för Cyber Security inom PwC Sverige:

– Det här är bolag som är verksamma i en bransch med stora finansiella värden, vilket naturligtvis ökar utsattheten för cyberbrott.

Undersökningen visar att 93 procent av de medverkande bolagen inom försäkringsbranschen till och med oroas över att cyberbrotten kan hota tillväxten i den egna verksamheten. På andra plats hamnar bank- och finansbranschen där motsvarande siffra är 89 procent. Därefter följer kommunikation med 85 procent som ser cyberbrott som ett tillväxthot.

– Gemensamt för alla branscher är vikten av att lyfta cybersäkerhetsfrågorna till ledningsgrupper och styrelser. Viktigt är även att bredda kompetensen i organisationen och skapa förberedelse för kommande förändringar inom lagstiftningen, säger Jakob Bundgaard.

Statistiken kommer från CEO Survey 2018 som är en global årlig undersökning. 1 293 vd:ar i 85 länder har medverkat, varav 100 respondenter från försäkringsbranschen.

De tio branscher där cyberhot skapar störst oro.

1. Försäkring 93

2. Bank och finans 89

3. Kommunikation 85

4. Teknologi 83

5. Underhållning och media 83

6. Energi 82

7. Statlig och offentlig sektor 82

8. Transport och logistik 82

9. Anläggning och konstruktion 76

10.Hälso- och sjukvård 76

Siffran anger andel oroade i procent. Källa: PwC:s CEO Survey.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Så skapar du hållbar framgång över tid

Varför har vissa organisationer funnits i hundratals år medan andra inte håller ett decennium? Nyckeln är att skapa framgång som varar över tid – något som ISO 9004 bistår med. Standarden bygger på strategier, bästa praxis och erfarenheter från några av de mest framgångsrika företagen runt om i världen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.