nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Sommar vid Icehotel, Jukkasjärvi. Foto: Asaf Kliger, Icehotel.

Turismen växer som exportnäring

Turismen fortsätter växa rejält i Sverige. I fjol ökade omsättningen med 7,4 procent till 317 miljarder kronor och är en av de snabbast växande exportnäringarna i Sverige, visar siffror från Turismens årsbokslut.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Den starka tillväxten beror främst på en ökning av de utländska besökarnas konsumtion i Sverige, som steg med 11 procent jämfört med året innan. De utländska turisternas konsumtion står nu för 42 procent av turismens totala omsättning i Sverige, en ökning från 27,1 procent år 2000.

Även de svenska turisternas konsumtion ökar och svarade för en uppgång på 4,7 procent i fjol – den största ökningen på fem år.

Turismen skapar även nya jobb och sysselsättningstillväxten har varit särskilt stark de senaste två åren. I fjol tillkom 10 600 jobb och näringen sysselsätter nu totalt 175 800 personer (genomsnittligt antal anställda under året).

Det innebär i sin tur att turismen är en betydande del av Sveriges samlade export. Andelen turism i relation till den totala exporten har under de senaste fem åren ökat från 4,7 procent år 2012 till 6,4 procent i fjol. Turismen är därmed en av de snabbast växande exportnäringarna i Sverige.

– Besöksnäringen är viktig för sysselsättningstillväxten i Sverige. Många unga får till exempel sitt första jobb inom näringen. Men det handlar inte bara om ett första jobb. Det gäller också att få in mer strategisk kompetens för att långsiktigt stärka konkurrenskraften i svensk besöksnäring, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket, som svarar för den officiella turiststatistiken i Sverige.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Två vinnare av Svenska Leanpriset

Det blev två verksamheter som blev vinnaren av Svenska Leanpriset 2018 på en gala på Chalmers i Göteborg på onsdagskvällen. Av de tre finalisterna beslutade juryn efter mycket vånda att priset skulle delas av två likvärdiga vinnare.

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.