nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Sommar vid Icehotel, Jukkasjärvi. Foto: Asaf Kliger, Icehotel.

Turismen växer som exportnäring

Turismen fortsätter växa rejält i Sverige. I fjol ökade omsättningen med 7,4 procent till 317 miljarder kronor och är en av de snabbast växande exportnäringarna i Sverige, visar siffror från Turismens årsbokslut.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Den starka tillväxten beror främst på en ökning av de utländska besökarnas konsumtion i Sverige, som steg med 11 procent jämfört med året innan. De utländska turisternas konsumtion står nu för 42 procent av turismens totala omsättning i Sverige, en ökning från 27,1 procent år 2000.

Även de svenska turisternas konsumtion ökar och svarade för en uppgång på 4,7 procent i fjol – den största ökningen på fem år.

Turismen skapar även nya jobb och sysselsättningstillväxten har varit särskilt stark de senaste två åren. I fjol tillkom 10 600 jobb och näringen sysselsätter nu totalt 175 800 personer (genomsnittligt antal anställda under året).

Det innebär i sin tur att turismen är en betydande del av Sveriges samlade export. Andelen turism i relation till den totala exporten har under de senaste fem åren ökat från 4,7 procent år 2012 till 6,4 procent i fjol. Turismen är därmed en av de snabbast växande exportnäringarna i Sverige.

– Besöksnäringen är viktig för sysselsättningstillväxten i Sverige. Många unga får till exempel sitt första jobb inom näringen. Men det handlar inte bara om ett första jobb. Det gäller också att få in mer strategisk kompetens för att långsiktigt stärka konkurrenskraften i svensk besöksnäring, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket, som svarar för den officiella turiststatistiken i Sverige.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Plugga tyska om du vill lyckas i Tyskland

Planerar ni att göra affärer med Tyskland? Se då till att bygga på språkkunskaperna i tyska. Bristen på kunskap om tysk affärskultur och tyska språket är det största hindret mot att svenska företag lyckas på tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar. Tillsammans med Tyska ambassaden drar nu handelskammaren igång satsningen ”Deutsch – Ditt val!” för att uppmuntra fler skolelever att plugga tyska.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Satsning på innovation ska stoppa cyberattacker

Den ökade frekvensen av cyberattacker riskerar att skada förtroendet för digitala lösningar och hämma digitaliseringen i samhället. För att stimulera utvecklingen av nya, innovativa lösningar som stärker digital säkerhet och infrastruktur satsar nu innovationsmyndigheten Vinnova närmare 200 miljoner kronor fram till 2020.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.