– Det är andra gången som vi genomför en fördjupad studie med inriktning på turismföretag och ser nu en negativ utveckling. 36 procent av företagen upplever det som ett stort hinder jämfört med 25 procent 2014, säger Sofi Sjöberg, analytiker på Tillväxtverket.
Av de turismföretag som ingått i undersökningen har 62 procent försökt rekrytera under de senaste åren, varav hälften upplevde svårigheter med att hitta sökande med tillräcklig yrkeserfarenhet.
Många av turismföretagen ser heller ingen lösning på problemen framöver. Andelen företag som tror på minskad omsättning har ökat från 8 procent 2014 till 14 procent 2017 och andelen som tror att lönsamheten kommer att minska visar samma utveckling.
Enligt Sofi Sjöberg finns det flera förklaringar till svårigheterna att finna arbetskraft:
– En förklaring är de bristande karriärmöjligheterna i branschen. Många får sitt första jobb i dessa företag, men har sedan svårt att gå vidare till nya utmanande arbetsuppgifter. Det som behövs är en ökad professionalism inom branschen, men även regelförenklingar som många av företagen också upplever som ett stort hinder.
I rapporten redovisas även turismföretagens innovationsförmåga. Hela 53 procent uppger att de utvecklat och sålt nya eller väsentligt förbättrade varor eller tjänster under de tre senaste åren, vilket är högre än genomsnittet för små och medelstora företag. Drygt 50 procent av innovationerna avser nya tjänster, drygt 33 procent nya varor och 12 procent avser både nya varor och tjänster.
Även inom turistbranschen pågår en omfattande digitalisering och turismföretagen skiljer sig inte nämnvärt från andra företag. De områden där digitaliseringen kommit längre än genomsnittet är inom marknadsföring, försäljning och inköp. Bland turismföretagen använder till exempel hela 46 procent it för marknadsföring jämfört med endast 31 procent för samtliga företag.
Fotnot: I turistnäringen ingår företag som är verksamma inom såväl privat- som affärsresebranschen.