Tv: CSN-chefen om varför tillitsbaserad styrning är framtiden

Styrning Kvalitetsmagasinets utbildnings-tv gästas återigen av tillitsexperten Christina Forsberg, generaldirektör på CSN. I denna del fokuserar hon på hur förhållningssättet tillit har präglat henne som ledare – samt viktiga vinster och fallgropar.

Tv: CSN-chefen om varför tillitsbaserad styrning är framtiden

Christina Forsberg var ordförande för dåvarande regeringens tillitsdelegation som var aktiv mellan 2016 och 2020 och tillsattes för att utröna samhällsmässiga fördelar med ett tillitsbaserat synsätt. Sedan snart åtta år är hon generaldirektör på CSN, men även innan dess har hon haft högt uppsatta tjänster, däribland som länspolismästare.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

I sitt ledarskap har hon aktivt antagit en tillitsbaserad inställning, bland annat genom att undvika devisen ”ensam är stark”.

– Jag omger mig gärna med människor som är bättre än jag själv på vissa saker. Det kanske låter konstigt i en del personers öron, som om man inte klarar av uppdraget själv. Det gör jag, men jag sitter ju inte på alla kompetenser – så med flera kompetenta människor omkring mig kan jag bättre sköta mitt uppdrag, säger hon.

För att lyckas med den ekvationen krävs det ett stort mått av ödmjukhet förklarar hon. Att man tackar för – och verkligen tar till sig – råden som ges från personer som har spetskompetenser inom de ämnen man som chef för närvarande brottas med.

Hon tror att implementeringen av tillitsbaserad styrning, precis som med implementeringar i största allmänhet, kräver en rejäl dos mod och förändringsvilja. De som vågar satsa helhjärtat har dock allt att vinna.

– Man får en större arbetsglädje, och man får anställda som vill vara kvar på arbetsplatsen. Ordet om det ökande förtroendet sprider sig dessutom ofta utanför organisationen, vilket gör det lättare att rekrytera, säger hon.

Den kritik som vanligtvis förs fram tror Christina Forsberg delvis handlar om att man inte själv har upplevt förhållningssättet i praktiken.

– Jag tror att det finns en rädsla för att man tappar alla former av uppföljning, och de här rädslorna behöver bägge sidor resonera kring. Men självklart gör man uppföljningar även inom tillitsbaserad organisationer. Sedan tror jag att det är viktigt att fråga sig: ”vad är det värsta som kan hända och vad är det bästa som kan hända?”, säger hon.

Här ser du avsnitt ett av Kvalitetsmagasinets utbildnings-tv.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.