Upphandlingsnummer i ny förpackning

Upphandlingsnummer i ny förpackning
Ulrika Sandhill

Ser du någon skillnad? Visst är den snyggare? Du som håller papperstidningen i din hand ser att även vi på redaktionen har haft ett förändringsprojekt på gång som vi sjösätter nu. Vi har jobbat fram en splitter ny layout, en som vi tycker är mer tidsenlig än den förra. Lite luftigare, med modernare logga och färger. Själva är vi väldigt stolta och tycker att det är en förändring som också är en förbättring. Vi hoppas att du håller med! Även webben kommer inom kort att kläs i den nya snyggare formen.

Stor andel av BNP

Det nya numret handlar annars om upphandlingar, detta ständigt aktuella ämne som tar en allt större del av våra gemensamma tillgångar i anspråk. Hela 800 miljarder kronor, en femtedel av vår BNP läggs i år på offentliga upphandlingar.

Då vill vi ju gärna att det upphandlas med kvalitet – något som verkar lättare sagt än gjort. Alltför ofta kan vi läsa i medier att leveranser till det offentliga blir dyrare än beräknat och av sämre kvalitet än förväntat – trots mängder med förhållningsregler och styrdokument.

Och fastän det finns en genuin önskan om att upphandla med kvalitet, är det ändå lägsta pris som väger tyngst i de flesta fall. Andelen anbud som avgörs till lägsta pris ökar dessutom kraftigt, från 30 procent för tio år sedan till 60 procent som i dag. Det berättar forskaren Mats Bergman på sid 23. Till stor del handlar det om utvärderingsmodellerna, men det handlar också om rädsla för överprövningar tror han. Går man på lägsta pris har man i alla fall ryggen fri.

Lyckas med balansen

Men det finns också de som lyckas väl med att upphandla med bra balans mellan pris och kvalitet. Flera vi har pratat med vill slå ett slag för funktionsupphandling, där man inte ställer några detaljerade krav på hur arbetet ska utföras, utan snarare på det resultat som man vill uppnå. Västerås stad använder sig gärna av metoden med goda resultat. Läs mer på sidan 38.

Har du liksom jag några år på nacken kommer du också att känna igen Åsa Domeij, för många år sedan språkrör för Miljöpartiet, numera hållbarhetschef för Axfood. I det här numret berättar hon om hur du kan komma i gång med cirkulär upphandling. Och det handlar om betydligt mer än om att köpa in begagnade möbler till kontoret, intygar hon.

Ett späckat upphandlingsnummer alltså. Men också med de vanliga återkommande vinjetterna. Vissa saker måste ju få vara kvar som de är.

Trevlig läsning!

 

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.