När jag skriver det här har det gått knappt två månader sedan jag tog över jobbet som chefredaktör. Ända sedan dess har jag försökt vrida och vända på kvalitetsbegreppet för att förstå vad det verkligen handlar om. För er som är etablerade proffs är det förstås självklart. Men för mig som kommer utifrån, lite grand från sidan, känns det inte alls självklart.
”Äsch, det är inte så krångligt”, säger min chef Anders. Men i mig gnager det.
Vad en frisör gör på jobbet är lätt att förstå. Detsamma gäller för webbdesigner, byggnadsingenjör och omsorgspersonal. Men en kvalitetsutvecklare? Kvalitet är ett så diffust begrepp, tänker jag. Vad som är kvalitet för mig behöver sannerligen inte vara kvalitet för någon annan. För mig signalerar själva ordet kvalitet värderingar som kan vara subjektiva, snarare än något som går att ta på. (Nu förstår jag att det inte riktigt är så, men tja… du fattar.)
För några veckor sedan blev jag uppringd av en bekant som precis som jag undrade vad det är jag håller på med på nya jobbet. Jag försökte förklara, men kände att jag inte riktigt fick polletten att trilla ner. Inte förrän jag tog konkreta exempel från olika reportage i tidningen för att illustrera vad kvalitetsarbete kan innebära i praktiken kom det där efterlängtade ”jahaaaa, då är jag med”.
Oavsett vad man som journalist skriver om är det ofta där man landar. Vi vill ha de verkliga ”casen”, berättelserna, som beskriver på ett sätt som gör att fler kan förstå det som experterna beskriver i teorin.
Det där med att komma in lite från sidan, som jag gjort, tror jag förresten kan vara bra. Kenneth Humling håller säkert med mig. När du läser det här har han nyligen fått ta emot priset som Årets Kvalitetsprofil 2021 på vårt event KM Live.
När han började jobba på Linköpings stadsmission för ett par år sedan var det på en nyinrättad tjänst som kvalitetsutvecklare. Han kom in med nya ögon och ett nytt perspektiv. Lite från sidan. Tack vare det kunde han tillsammans med ledningen börja vrida och vända på såväl syfte och mål som processen där emellan. När resultatet sedan implementerades i hela personalgruppen började alla, som Kenneth säger, ”prata samma språk”. Läs mer på sidan 22.
Väl där kan man också börja utveckla den eftersträvansvärda kvalitetskulturen. Det skriver vi extra mycket om i det här numret. Läs om vad experterna säger – och om hur andra lyckats – på sidan 28.
Vad innebär kvalitetsrollen för dig? Hör gärna av dig och berätta!
God Jul & Gott Nytt 2022!