I början av 90-talet skapades uttrycket ”det goda företaget”. Idag finns flera inlånade begrepp med likartad innebörd. Ett av dessa är Corporate Social Responsibility, CSR, som på svenska kan kallas ”företagets sociala ansvar”. Begreppet kan inrymma allt från lokal miljöhänsyn i produktionen till värnandet om mänskliga rättigheter i globala sammanhang. Enligt EU innebär CSR ”att företag på frivillig grund integrerar sociala och miljömässiga hänsyn i sin verksamhet och i sin samverkan med intressenter utövar vad lagen kräver”. Att begreppet CSR börjar få fotfäste i vår omvärld illustreras av att flera företag i sina årsredovisningar numera har en ”hållbarhetsredovisning”, där resultat vad avser ekonomiska och sociala frågor samt miljöfrågor redovisas.
”Det ansvarsfulla företaget” är en av de första böckerna på svenska inom området. Författarna menar att ”arbete med CSR i ett företag innebär inte att skriva en etikpolicy, formulera och marknadsföra ett samhällsprojekt eller donera en slant till Röda Korset”. Det handlar exempelvis om att se till att företagets leverantörer i tredje världen inte utnyttjar barnarbetare, att redan i konstruktionsarbetet se till att miljön påverkas så lite som möjligt under tillverkning, nyttjande och återvinning av produkterna, att skapa en god arbetsmiljö för medarbetarna och att aktivt engagera sig i samhällets utveckling. Kanske kan CSR beskrivas som en kombination av områdena hållbar utveckling (”sustainability”), företagets ansvar (”corporate accountability”) och hur företaget sköts (”corporate governance”).