Vansbro skapar egen solskenshistoria genom näringslivet

Verktyg Vem vill bedriva verksamhet på en plats som är alldeles nattsvart? Vansbro kommun har länge använt sig av storytelling för att förmedla en lokal historia som inger hopp, skapar investeringsvilja och hjälper kommunen att växa.

Vansbro skapar egen solskenshistoria genom näringslivet
Oskar Lundgren, näringslivschef i Vansbro kommun, jobbar med storytelling. Foto: Vansbro kommun

Vansbro kommun, 2005. Företaget Finnveden lade ned sin fabrik och 129 anställda förlorade sina jobb. Produktionen flyttades till Olofström, Mora och Polen. Det var en riktig smäll för kommunen som redan kämpade med en minskande befolkning, tidvis hög arbetslöshet och låg utbildningsnivå.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Läget var minst sagt nattsvart, berättar Oskar Lundgren som är näringslivschef i Vansbro.

– Jag minns att jag var på länsmöte någon gång då, och att jag räknade med att vi skulle vara ”sämst i klassen”. Vansbro var dåligt på allt som gick att mäta, säger han.

Under större delen av sitt yrkesliv har han haft kontakt med kommunens näringsliv. Först som anställd på Arbetsförmedlingen, och sedan började han jobba på lärcentrum som är en slags motor för lärande och kompetensutveckling bland vuxna. Han minns hur stämningen var när Finnveden lade ned sin verksamhet. Han och andra räknade med att moralen i kommunen skulle störtdyka. Samtidigt var han med och drog i ett omställningsarbete för de industriarbetare som hade varslats.

– Men så blev det inte. De fick jobb jättesnabbt, vilket vi aldrig hade kunnat tro.

Andra företag i bygden såg potentialen i de varslade arbetarna och tog tillfället i akt.

– Och ur det föddes något nytt, säger Oskar Lundgren.

Han och andra såg ett tillfälle att förmedla en berättelse som var positiv i en tid då mycket kändes mörkt.

Det var ungefär då som Vansbro började med storytelling, en metod för att skapa identitet eller förstärka ett varumärke.

Läs mer om storytelling här:

Skapar svängrum för skryt

Det fanns inte direkt någon kommunikationsplan, utan Oskar Lundgren och andra började sprida berättelser för att förmedla en annan sida av Vansbro som sällan lyftes, varken i media eller av politiker. Det var dags att bryta ett dåligt mönster.

– Genom positiva berättelser kan man få kraft att ta itu med det som är dåligt. Det gäller att hitta saker som är positiva för att få styrfart, säger Oskar Lundgren.

Storytelling kan tolkas som en försköning av verkligheten, men Lundgren är tydlig med att inget förvanskas. Alla berättelser är sanna. Grejen är den att det finns fler berättelser om Vansbro än den om exempelvis Gunde Svahn eller Björn Skifs. Berättelsen är ett verktyg som alla kan använda, menar Oskar Lundgren.

När han håller i företagsträffar eller möter politiker brukar han börja med ett anslag som speglar Vansbros många utmaningar, för att sedan kontra med positiva exempel. Han ser det som att han skapar svängrum för skryt.

– Idag finns ett mindset i Vansbro som tidigare inte var okej. Det rådde en missunnsamhet mot de som drev företag.

Oskar Lundgren berättar om en företagare han mött, som i början av 2000-talet behövde en ny bil och köpte en exakt likadan som han alltid haft eftersom han inte ville stå ut. Det var annan tid, och en som långsamt jobbats bort.

Vansbro associeras med mycket positivt, såsom Gunde Svahn, Björn Skifs och Vansbrosimningen. Men Det finns fler berättelser att berätta, säger Oskar Lundgren. Foto: Vansbro kommun

Inger hopp för att främja investeringar

Med det sagt kämpar fortfarande Vansbro, likt många av landets mindre kommuner, med en åldrande befolkning och svag ekonomi. Man ska på något sätt lyckas göra mycket med lite, och det går inte att lösa med enbart storytelling. Det behövs bland annat fler bostäder och bättre infrastruktur för att kommunen ska kunna fortsätta berätta positiva historier i framtiden.

– Kommunen måste se till att näringslivet har den kompetensförsörjning som behövs för att kunna utvecklas.

I Vansbro finns till exempel företaget Lyko. Inom en snar framtid räknar företaget med att bli en ännu större arbetsgivare, vilket kräver folk. Totalt räknar kommunen med att det behövs 1 000 nya medborgare på några få år för att möta näringslivets behov. Om Vansbro ska fortsätta rankas högt i Svenskt Näringslivs undersökning över företagsklimat – Vansbro har klättrat cirka 200 placeringar sedan 2005 -, måste det göras en hel del.

Även om det kan vara svårt att mäta värdet av storytelling så tror Oskar Lundgren att metoden bidrar till att skapa en god identitet och investeringsvilja. Att inge hopp och bekräfta kan inte skada, menar han.

– När någon känner att den har gjort något bra så tenderar den att vilja göra mer.

Därför fortsätter han, medarbetare, företagare och medborgare att dela med sig av sina berättelser. Det är oklart vad som är hönan och vad som är ägget i detta scenario, säger Oskar Lundgren. Har Vansbro så många industrier och företagare på grund av identiteten, eller är Vansbros identitet ett resultat av näringslivet?

– Oavsett är det ett privilegium att kunna berätta om våra företag, säger Oskar Lundgren.

Nedläggningen av Finnvedens fabrik 2005 var en riktig smäll för kommunen som redan kämpade med en minskande befolkning, tidvis hög arbetslöshet och låg utbildningsnivå. Foto: Vansbro kommun

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.