Världens första kvinnliga krockdocka här – trots oförändrat regelverk

Standard Regelverket som styr typgodkännande av nya bilar kräver att en modell av en genomsnittlig man används. Trots det har världens första kvinnliga krockdocka byggts. Möt professorn bakom modellen som tror att könsmedvetna standarder kan vara runt hörnet - om vi så önskar.

Världens första kvinnliga krockdocka här – trots oförändrat regelverk
Den 29 maj visade Astrid Linder upp krockdockan SET 50F. Foto: Hejdlösa bilder/ VTI

– Det finns ingen bortre gräns för hur länge vi kan ha ett exkluderande samhälle. Det kan vi alltid ha om vi vill. Men vill vi det?

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Astrid Linder. Foto: Satu/ VTI

Den frågan har Astrid Linder, professor vid Statens väg- och transportinstitut (VTI), ställt sig sedan 1999. Då var hon doktorand på Chalmers och märkte att kvinnor hade betydligt sämre skydd än män när det kom till whiplash-skador i bil. Det blev startskottet för den prototyp som hon och kollegor från Chalmers och VTI presenterade den 29 maj. Sätesutvärderingsverktyget SET 50F är 162 centimeter lång, väger 62 kilo och är världens första modell av en krockdocka som representerar en genomsnittlig kvinna. Hon är tänkt att användas vid lågfartskollisionsprovning.

– Det är roligt att kunna visa upp det som vi jobbat med. Det visar hur kunskap kan omformas till sådant som har potential att göra skillnad. Ett transportsystem där vi förlorar liv och hälsa är inte ett hållbart transportsystem. Framför allt är det inte okej när vi vet att vi kan göra mycket mer, säger Astrid Linder.

”Ska kunna göra ett informerat val”

SET 50F. Foto: Elsa B Lantblom

Bakgrunden är alltså en rad studier som visar att kvinnor löper betydligt större risk att skadas vid trafikolyckor än män. Tanken med SET 50F är att hon ska användas för att nya bilar ska bli säkrare för fler än den genomsnittliga mannen. Men Astrid Linder inser att en kvinnlig krockdocka inte kommer att tas i bruk förrän det råder standardkrav på det.

– I regelverket står det fortfarande att en modell av en genomsnittlig man ska användas. Därför är det inte förvånande att alla gör det, säger Astrid Linder.

Så varför byggde du SET 50F?

– Vi väntar på att vi som konsumenter ska kunna göra ett informerat val av produkter. Just nu möjliggör man inte för jämförande provresultat. Vi har potential att göra skillnad. Om något visade pandemin det.

”Krav på krockkuddar och bälten fanns inte heller förut”

Under den tid som SET 50F utvecklats har Astrid Linder mött ett antal personer som påstått att krockdockan av olika skäl inte varit genomförbar. Dels för att det skulle bli dyrt, dels för att data inte funnits tillgängligt. Men tack vare finansiering från EU har matematiska modeller för en genomsnittlig man och kvinna kunnat tas fram, samt fysiska modeller.

Varför har inte detta gjorts tidigare?

– För att vi inte velat att det ska hända. Uppenbarligen har vi inte tyckt att detta är tillräckligt viktigt. Men det går att ändra, om vi vill. Krav på krockkuddar och bilbälten fanns inte heller förut, men det ändrade vi på för allas säkerhet. Om vi engagerar oss som individ och samhälle så kan vi skapa vad vi vill, säger Astrid Linder.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste