nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Foto StockAdobe.

Virtuella klassrum lär ut stresshantering

Virtuella klassrum ska lära medarbetare på Skanska att hantera stress. I klassrummet kommer bland annat utbildning om hur man märker av de första tecknen på arbetsrelaterad stress.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Medarbetare som inte mår väl psykiskt, känner sig stressade och får svårt att fokusera på jobbet utsätter sig själva och andra för risker, både psykiska och fysiska. Enligt Eva-Lena Carlén-Johansson, ansvarig för hållbarhetsprogram på Skanska, är det viktigt att  medarbetarna får tid att koppla av och varva ner. Annars kan de utsättas för långvarig stress som i längden påverkar deras välbefinnande. Genom sin VR-satsning vill de skapa en diskussion om stress och samtidigt öka medvetande om hjärnans roll när det gäller hälsa och välbefinnande.

– Om du i en arbetsgrupp har möjlighet att prata om din psykiska hälsa och berätta att ”idag känner jag mig inte hundra” då kan man också planera utifrån dagsläget för att minska riskerna, säger Eva-Lena Carlén-Johansson.

För att öka medvetandet bland sina anställda har Skanska tagit fram det virtuella klassrummet tillsammans med hjärnforskaren Katharina Gospic. Tanken med VR-teknik är att man bättre ska kunna absorbera budskapet i utbildningen. Katharina Gospic kommer att finnas i det virtuella rummet och lära ut hur hjärnan påverkas av olika händelser och hur man mår bättre genom avslappning, bra sömn och återhämtning. Eva-Lena Carlén-Johansson menar att genom att lära sig se sina egna och andras signalerna på stress i arbetslivet kan man göra något åt det och på så sätt vaccinera sig mot stress.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

7 tips när kunderna klagar

Nu finns råd om hur kunderna ska göras nöjda samlade i de uppdaterade versionerna av ISO 10001–10005. Denna standardserie är en vägledning till kvalitetsledningssystem som är uppbyggda enligt ISO 9001, men kan användas av alla som vill få nöjda kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.