På Kvalitetsmagasinet Live får du verktyg och inspiration till ett mer framgångsrikt kvalitets- och förbättringsarbete, med fokus på strategier, praktik och en förändrad kvalitetsroll.
Kvalitetsmagasinet Live
16 maj 2025 08:30 - 14:00
För att ta kvalitetsarbetet till nästa nivå krävs ett tydligt och inspirerande ledarskap som kan navigera i förändringarnas vindar. Krav på effektivisering, omfattande digitalisering, rätt kundfokus, snabbare innovation och nya hållbarhetsregler ställer nya krav på hur kvalitetsarbetet bedrivs – och på hur det leds. Under konferensen får du insikter från experter och framgångsrika verksamheter som redan tagit nästa steg.
Ledarskap är nyckeln till att skapa en stark kvalitetskultur som driver förbättringar och resultat. Du kommer att få med dig praktiska verktyg och konkreta strategier för att utveckla ditt ledarskap, stärka kulturen i din verksamhet och möta framtidens krav med framgång.
Program dag 1
- 08:00 - 08:50
Registrering och frukostmacka
Innan programmet startar är du välkommen att registrera dig, ta en kopp kaffe och en frukostmacka. Här kan du också besöka utställningen. - 08:50 - 09:00
Välkomna – Dagen inleds på scen
Kvalitetsmagasinets redaktion som modererar dagen hälsar välkomna och inleder programmet.Kalle Anrell Moderator, Kvalitetsmagasinet
Ellinor Gotby Eriksson Moderator, Kvalitetsmagasinet
Raphaelle Sisask Moderator, Kvalitetsmagasinet
- 09:00 - 09:40
Uppdragsledarskap: hur man leder verksamhetsutveckling utan att vara chef
Framtidens kvalitetsledarskap handlar om att kombinera strategiskt tänkande med ett starkt kundfokus och en operativ förmåga att omsätta idéer i praktiken, samtidigt som man skapar en kultur som främjar innovation. Professor Mattias Elg berättar om h ...se merur man framgångsrikt leder både strategiska och praktiska insatser för verksamhetsutveckling, utan att formellt vara chef, samt vilka vinsterna med uppdragsledarskap är. ...se mindreMattias Elg Professor, Linköpings universitet
- 09:40 - 10:05
Framgångsrik AI-utveckling kräver både teknik och kultur
Ska man driva på utvecklingen av AI i sin verksamhet krävs inte bara teknik, utan framför allt kultur där innovation och lärande i organisationen är centralt. Nicklas Mattsson på Byggnads berättar om hur fackförbundet har genomfört AI-innovation efte ...se merr AI-innovation i praktiken, med fokus på medlemmarnas nytta. ...se mindreNicklas Mattsson Enhetschef Byggnads.
- 10:05 - 10:30
Så fick vi effektivare verksamhet och nöjdare medarbetare på Karolinska
På fyra år försvann kvalitetsbristkostnaderna nästan helt på Sterilteknik och logistisk på Karolinska universitetssjukhuset i Solna och Huddinge. Var det en ny banbrytande metod som ordnade det? Nej inte alls, det var traditionellt Lean-arbete. Fredr ...se merik Ekström ger dig nycklarna för att lyckas med Lean. ...se mindreFredrik Ekström Logistikchef, Karolinska Sjukhuset
- 10:30 - 10:40
Hisspitch – Presentation av utställarna
Varje utställare får 20 sekunder på sig att fånga ditt intresse i en klassisk hisspitch. - 10:40 - 11:10
Förmiddagspaus med kaffe och mingel
Fyll på med kaffe eller te medan du minglar med besökare och utställare. Passa också på att tävla i dagens tävling! - 11:10 - 11:40
Så får du kultur och struktur att jobba ihop
Kultur och struktur är ömsesidigt beroende – utan balans dem emellan blir verksamheten lidande. Enligt organisationsexperten Marie Herlitz krävs tydlig riktning, kontinuerlig feedback och meningsfullhet för att skapa harmoni mellan de två. Ledarskape ...se merts kommunikationsförmåga är avgörande för att förmedla visioner och säkra engagemang, särskilt i dagens föränderliga arbetsmiljö. ...se mindreMarie Herlitz Organisationsexpert, Brilliant Future
- 11:40 - 11:55
Dags att få veta vem som blir Årets Kvalitetsprofil 2025
Varje år delar Kvalitetsmagasinet ut branschens finaste pris till en person som på ett eller annat sätt har utmärkt sig i kvalitetsarbetet. Vem av våra fem finalister kommer att utses till Årets Kvalitetsprofil 2025? Idag tillkännages juryns beslut.Raphaelle Sisask Moderator, Kvalitetsmagasinet
Årets Kvalitetsprofil 2025
- 11:55 - 12:00
Genomgång av spårvalsföreläsningarna
Moderatorerna berättar hur spårvalen fungerar och guidar dig också till de 12 olika föreläsningarnas innehåll.Kalle Anrell Moderator, Kvalitetsmagasinet
Ellinor Gotby Eriksson Moderator, Kvalitetsmagasinet
Raphaelle Sisask Moderator, Kvalitetsmagasinet
- 12:00 - 13:00
Lunchpaus
Nu är det dags att fylla på med lunch som serveras i loungen. Här finns det tillfälle att nätverka med andra deltagare och med utställarna. - 13:00 - 15:00
Spår 1 – Strategier för ständiga förbättringar
- 13:00 - 13:25
Bli visionär i ditt förbättringsarbete
Kvalitetsarbetet behöver vara visionärt för att bli framgångsrikt. Anne-Charlotte Holmgren går igenom förutsättningarna för hur man skapar en strategi för att lyckas med de ständiga förbättringarna. Under programpunkten får du konkreta verktyg att jo ...se merbba med. ...se mindreAnne-Charlotte Holmgren Förbundsordförande, SFK
- 13:30 - 13:55
Talarpunkt från partner
Mer information kommer inom kort. - 13:55 - 14:05
Kort paus
Ta en snabb paus och lite kaffe inför de kommande föreläsningarna. - 14:05 - 14:30
Få med dig medarbetarna i innovationsprocessen
Organisationer behöver samla in och organisera idéer och insikter från sina anställda för att få till en bättre innovationsprocess. Då löser man både rätt saker, skapar samsyn – och får mer motiverade medarbetare. Alexander Wennerberg vet att innovat ...se merion och ständig utveckling är avgörande för företags överlevnad och framgång. ...se mindreAlexander Wennerberg Vd, Hives.co
- 14:35 - 15:00
RenDanHeYi: Framtidens organisationsmodell
Tomas Björkholm presenterar RenDanHeYi-modellen, en innovativ organisationsfilosofi utvecklad av kinesiska Haier Group. Med fokus på kundcentrering, entreprenörskap och platta strukturer har Haier lyckats skapa flera gasell-företag. Organisationer so ...se merm strävar efter ökad innovation och effektivitet i en föränderlig affärsmiljö har en hel del att lära sig av denna modell, menar Björkholm. ...se mindreTomas Björkholm Ledarskaps- och organisationsutvecklare, Crisp
- 13:00 - 15:00
Spår 2 – Kvalitetsarbete i praktiken
- 13:00 - 13:25
Så blev vi bättre på att prioritera
Offentlig sektor beskylls emellanåt för att utan eftertanke vaska skattemedel, till följd av bristande planering och utvärdering.Peter Ingesson Kommundirektör, Motala kommun
Motala kommun krossar den typen av fördomar, då man tillsammans med forskare har tagit fram ett antal framgångsrika ...se mer metoder och principer för ekonomisk prioritering. Kommundirektören berättar här om hur de lärde sig att hushålla med små medel, genom att bland annat skapa samverkan förvaltningar emellan. ...se mindre - 13:30 - 13:55
Flödeseffektivitet i praktiken
Genom att fokusera på optimering av end-to-end-flöden snarare än förbättring av enskilda funktioner, ser vi stora effekter på ledtider, kostnader och kundnöjdhet. Men hur gör man i praktiken när man ska transformera en organisation till att bli mer f ...se merlödeseffektiv? ...se mindreHelena Granqvist Konsult, Getinge
- 13:55 - 14:05
Kort paus
Ta en snabb paus och lite kaffe inför de kommande föreläsningarna. - 14:05 - 14:30
Talarpunkt från partner
Mer information kommer inom kort. - 14:35 - 15:00
Processkvalitet – mätbart och lönsamt
Idag är det möjligt att mäta kvalitet på arbetssätt och processer med minskade slöserier som resultat. Thomas Samuelsson från Binosight berättar om hur de gör för att mäta mjuka värden och på vilket sätt det ökar kvaliteten i projekt.Thomas Samuelsson Vd, Binosight
- 13:00 - 15:00
Spår 3 – Kvalitetsrollens snabba förändring
- 13:00 - 13:25
Förbered dig för en mer komplex verksamhet
Hur står vi ut med att leva i oförutsägbarhetens era? Hur leder vi komplexa processer och hur skapar vi samverkansmodeller för att säkra kompetens? Allt detta kan Karoline Bottheim och Anna Zingmark svara på, efter att under många år ha samlat forskn ...se mering och metodik som hjälper oss att leda komplexa samhällsfrågor framåt. De har bland annat varit rådgivare och utbildare för aktörer som EU-kommissionen, Nordiska ministerrådet, regeringskansliet, myndigheter, regioner, länsstyrelser, kommuner, företag och civilsamhället – och då sett helt nya utvecklingsform ta form. ...se mindreKaroline Bottheim Författare och rådgivare, Länka Consulting
Anna Zingmark Författare och rådgivare, Länka Consulting
- 13:30 - 13:55
Fem hållbarhetskrav på kvalitetschefen
God kvalitet är en kombination av hållbara processer och värdeskapande slutresultat. Genom att integrera hållbarhet i kärnverksamheten och prioritera inre motivation som drivkraft hjälper hon företag att bli mer lösningsorienterade och strategiska. H ...se merär är fem viktiga regelverk kvalitetschefen ska ha koll på! ...se mindreAmelie Kvarnström Hållbarhetsansvarig, Westander
- 13:55 - 14:05
Kort paus
Ta en snabb paus och lite kaffe inför de kommande föreläsningarna. - 14:05 - 14:30
Jula kvalitetssäkrar lågprisvaror i unikt kvalitetscenter
2021 invigdes Julas enorma Kvalitetscenter i Skara. Ett av företagets flera mål är att förlänga produkters livslängd, och där beskrivs kvalitetscentret spela en nyckelroll i arbetet. Med ändamålsenliga ytor för reparation, tester och reservdelar har ...se merprocesser effektiviserats, och dessutom har mängden returer rasat i hastig takt. ...se mindreGöran Martinsson Quality Manager, Jula
- 14:35 - 15:00
Talarpunkt från partner
Mer information kommer inom kort.
- 15:00 - 15:20
Eftermiddagspaus med fika och mingel
Ta en fika medan du minglar med besökare och utställare. Ta sista chansen att vara med i dagens tävling! - 15:20 - 15:40
Video: Så dubblade vi produktionen – och behöll kvaliteten
Sia Glass har fördubblat sin produktionskapacitet för att möta en kraftigt ökad efterfrågan, men den snabba expansionen har lett till utmaningar med att hinna leverera till kunderna. Vi har besökt Sia Glass och gjort ett reportage.Elisabeth Janver Kvalitetschef, Sia Glass
- 15:40 - 16:05
Använd storytelling för att fokusera på kunden
Linda Öhling och Camilla Lif betonar vikten av en holistisk kundstrategi där alla medarbetare är delaktiga och vet vilken kundupplevelse företaget strävar mot. De menar att framgång handlar om att skapa bryggor mellan funktioner, fokusera på beteende ...se mern som premierar kundcentrering och att använda storytelling för att engagera organisationen i en gemensam riktning. ...se mindreLinda Öhling Kundcentrerad förändringsledare, CX Circle
Camilla Lif Kundcentrerad förändringsledare, CX Circle
- 16:05 - 16:40
Få med dig människan i alla processer som ska förbättras
Du vet vad du vill göra. Du vet när du vill göra det. Nu ska du bara få med dig medarbetarna i processen också. Kelly Odell ger dig verktygen för förändringsledningen som behövs när du tar med dig alla idéer från dagen hem till din verksamhet.Kelly Odell Förändringsledare, Astrakan Strategisk Utbildning
- 16:40 - 16:45
Sammanfattning av dagen
Dagens moderatorer sammanfattar dagen och ger dig de viktigaste lärdomarna från dagens alla föreläsningar.Kalle Anrell Moderator, Kvalitetsmagasinet
Ellinor Gotby Eriksson Moderator, Kvalitetsmagasinet
Raphaelle Sisask Moderator, Kvalitetsmagasinet
- 16:45 - 17:45
Mingel och eftersnack
Stanna kvar, mingla och sammanfatta dagen tillsammans med oss. Vi bjuder på dryck och tilltugg.
Program dag 2
Dagen efter huvudkonferensen kan du bygga ut programmet med en fördjupande workshop.
- 08:30 - 09:00
Registrering
Välkommen att registrera dig och ta en frukostmacka med kaffe eller te innan workshopen börjar. - 09:00 - 14:00
Workshop 1: Lär dig förändringslednings-processens 30 steg
- 09:00 - 12:00
Workshop
Att få med sig människan i en förändringsprocess kräver kunskap, verktyg och mod. I den här workshopen går Kelly Odell igenom verktygen och utvecklar ditt förändringsledarskap så att du skapar engagemang och drivkraft hos dina medarbetare, även i utm ...se meranande tider. ...se mindreKelly Odell Förändringsledare, Astrakan Strategisk Utbildning
- 12:00 - 13:00
Lunchpaus
Nu är det dags för lunch innan workshopen fortsätter. - 13:00 - 14:00
Fortsättning workshop
Nu forsätter workshopen "Lär dig förändringslednings-processens 30 steg" en timme innan det är dags att runda av.Kelly Odell Förändringsledare, Astrakan Strategisk Utbildning
- 09:00 - 14:00
Workshop 2: Utveckla ditt operativa kvalitetsarbete
- 09:00 - 12:00
Workshop
Det operativa kvalitetsarbetet är hjärtat i organisationer som utvecklas positivt. Genom att förbättra processer, verktyg och arbetssätt skapas effektivitet och resultat som är hållbara. SFK:s Anne-Charlotte Holmgren ger dig konkreta metoder och insp ...se meriration för att lyfta ditt dagliga kvalitetsarbete. ...se mindreAnne-Charlotte Holmgren Förbundsordförande, SFK
- 12:00 - 13:00
Lunchpaus
Nu är det dags för lunch innan workshopen fortsätter. - 13:00 - 14:00
Fortsättning workshop
Nu forsätter workshopen "Utveckla ditt operativa kvalitetsarbete" en timme innan det är dags att runda av.Anne-Charlotte Holmgren Förbundsordförande, SFK
- 14:00 - 14:30
Avslutning och eftersnack
Dagen avslutas men stanna gärna kvar på en kopp kaffe och prata med de andra deltagarna.