Kvalitetsmagasinet Live

Ständiga förbättringar kräver utvecklat ledarskap

På Kvalitetsmagasinet Live får du verktyg och inspiration till ett mer framgångsrikt kvalitets- och förbättringsarbete, med fokus på strategier, praktik och en förändrad kvalitetsroll.

Kvalitetsmagasinet Live

15 maj 2025 08:00 - 16:45
16 maj 2025 08:30 - 14:00
7A Odenplan i Stockholm
Från 4 990 kr
Exkl. moms
Boka plats

För att ta kvalitetsarbetet till nästa nivå krävs ett tydligt och inspirerande ledarskap som kan navigera i förändringarnas vindar. Krav på effektivisering, omfattande digitalisering, rätt kundfokus, snabbare innovation och nya hållbarhetsregler ställer nya krav på hur kvalitetsarbetet bedrivs – och på hur det leds. Under konferensen får du insikter från experter och framgångsrika verksamheter som redan tagit nästa steg.

Ledarskap är nyckeln till att skapa en stark kvalitetskultur som driver förbättringar och resultat. Du kommer att få med dig praktiska verktyg och konkreta strategier för att utveckla ditt ledarskap, stärka kulturen i din verksamhet och möta framtidens krav med framgång.

Program dag 1

  • 08:00 - 08:50

    Registrering och frukostmacka

    Innan programmet startar är du välkommen att registrera dig, ta en kopp kaffe och en frukostmacka. Här kan du också besöka utställningen.
  • 08:50 - 09:00

    Välkomna – Dagen inleds på scen

    Kalle Anrell Moderator, Kvalitetsmagasinet

    Ellinor Gotby Eriksson Moderator, Kvalitetsmagasinet

    Raphaelle Sisask Moderator, Kvalitetsmagasinet

    Kvalitetsmagasinets redaktion som modererar dagen hälsar välkomna och inleder programmet.
  • 09:00 - 09:40

    Uppdragsledarskap: hur man leder verksamhetsutveckling utan att vara chef

    Mattias Elg Professor, Linköpings universitet

    Framtidens kvalitetsledarskap handlar om att kombinera strategiskt tänkande med ett starkt kundfokus och en operativ förmåga att omsätta idéer i praktiken, samtidigt som man skapar en kultur som främjar innovation. Professor Mattias Elg berättar om h ...se merur man framgångsrikt leder både strategiska och praktiska insatser för verksamhetsutveckling, utan att formellt vara chef, samt vilka vinsterna med uppdragsledarskap är. ...se mindre
  • 09:40 - 10:05

    Framgångsrik AI-utveckling kräver både teknik och kultur

    Nicklas Mattsson Enhetschef Byggnads.

    Ska man driva på utvecklingen av AI i sin verksamhet krävs inte bara teknik, utan framför allt kultur där innovation och lärande i organisationen är centralt. Nicklas Mattsson på Byggnads berättar om hur fackförbundet har genomfört AI-innovation efte ...se merr AI-innovation i praktiken, med fokus på medlemmarnas nytta. ...se mindre
  • 10:05 - 10:30

    Så fick vi effektivare verksamhet och nöjdare medarbetare på Karolinska

    Fredrik Ekström Logistikchef, Karolinska Sjukhuset

    På fyra år försvann kvalitetsbristkostnaderna nästan helt på Sterilteknik och logistisk på Karolinska universitetssjukhuset i Solna och Huddinge. Var det en ny banbrytande metod som ordnade det? Nej inte alls, det var traditionellt Lean-arbete. Fredr ...se merik Ekström ger dig nycklarna för att lyckas med Lean. ...se mindre
  • 10:30 - 10:40

    Hisspitch – Presentation av utställarna

    Varje utställare får 20 sekunder på sig att fånga ditt intresse i en klassisk hisspitch.
  • 10:40 - 11:10

    Förmiddagspaus med kaffe och mingel

    Fyll på med kaffe eller te medan du minglar med besökare och utställare. Passa också på att tävla i dagens tävling!
  • 11:10 - 11:40

    Så får du kultur och struktur att jobba ihop

    Marie Herlitz Organisationsexpert, Brilliant Future

    Kultur och struktur är ömsesidigt beroende – utan balans dem emellan blir verksamheten lidande. Enligt organisationsexperten Marie Herlitz krävs tydlig riktning, kontinuerlig feedback och meningsfullhet för att skapa harmoni mellan de två. Ledarskape ...se merts kommunikationsförmåga är avgörande för att förmedla visioner och säkra engagemang, särskilt i dagens föränderliga arbetsmiljö. ...se mindre
  • 11:40 - 11:55

    Dags att få veta vem som blir Årets Kvalitetsprofil 2025

    Raphaelle Sisask Moderator, Kvalitetsmagasinet

    Årets Kvalitetsprofil 2025

    Varje år delar Kvalitetsmagasinet ut branschens finaste pris till en person som på ett eller annat sätt har utmärkt sig i kvalitetsarbetet. Vem av våra fem finalister kommer att utses till Årets Kvalitetsprofil 2025? Idag tillkännages juryns beslut.
  • 11:55 - 12:00

    Genomgång av spårvalsföreläsningarna

    Kalle Anrell Moderator, Kvalitetsmagasinet

    Ellinor Gotby Eriksson Moderator, Kvalitetsmagasinet

    Raphaelle Sisask Moderator, Kvalitetsmagasinet

    Moderatorerna berättar hur spårvalen fungerar och guidar dig också till de 12 olika föreläsningarnas innehåll.
  • 12:00 - 13:00

    Lunchpaus

    Nu är det dags att fylla på med lunch som serveras i loungen. Här finns det tillfälle att nätverka med andra deltagare och med utställarna.
  • 13:00 - 15:00

    Spår 1 – Strategier för ständiga förbättringar

    • 13:00 - 13:25

      Bli visionär i ditt förbättringsarbete

      Anne-Charlotte Holmgren Förbundsordförande, SFK

      Kvalitetsarbetet behöver vara visionärt för att bli framgångsrikt. Anne-Charlotte Holmgren går igenom förutsättningarna för hur man skapar en strategi för att lyckas med de ständiga förbättringarna. Under programpunkten får du konkreta verktyg att jo ...se merbba med. ...se mindre
    • 13:30 - 13:55

      Talarpunkt från partner

      Mer information kommer inom kort.
    • 13:55 - 14:05

      Kort paus

      Ta en snabb paus och lite kaffe inför de kommande föreläsningarna.
    • 14:05 - 14:30

      Få med dig medarbetarna i innovationsprocessen

      Alexander Wennerberg Vd, Hives.co

      Organisationer behöver samla in och organisera idéer och insikter från sina anställda för att få till en bättre innovationsprocess. Då löser man både rätt saker, skapar samsyn – och får mer motiverade medarbetare. Alexander Wennerberg vet att innovat ...se merion och ständig utveckling är avgörande för företags överlevnad och framgång. ...se mindre
    • 14:35 - 15:00

      RenDanHeYi: Framtidens organisationsmodell

      Tomas Björkholm Ledarskaps- och organisationsutvecklare, Crisp

      Tomas Björkholm presenterar RenDanHeYi-modellen, en innovativ organisationsfilosofi utvecklad av kinesiska Haier Group. Med fokus på kundcentrering, entreprenörskap och platta strukturer har Haier lyckats skapa flera gasell-företag. Organisationer so ...se merm strävar efter ökad innovation och effektivitet i en föränderlig affärsmiljö har en hel del att lära sig av denna modell, menar Björkholm. ...se mindre
  • 13:00 - 15:00

    Spår 2 – Kvalitetsarbete i praktiken

    • 13:00 - 13:25

      Så blev vi bättre på att prioritera

      Peter Ingesson Kommundirektör, Motala kommun

      Offentlig sektor beskylls emellanåt för att utan eftertanke vaska skattemedel, till följd av bristande planering och utvärdering.
      Motala kommun krossar den typen av fördomar, då man tillsammans med forskare har tagit fram ett antal framgångsrika ...se mer metoder och principer för ekonomisk prioritering. Kommundirektören berättar här om hur de lärde sig att hushålla med små medel, genom att bland annat skapa samverkan förvaltningar emellan. ...se mindre
    • 13:30 - 13:55

      Flödeseffektivitet i praktiken

      Helena Granqvist Konsult, Getinge

      Genom att fokusera på optimering av end-to-end-flöden snarare än förbättring av enskilda funktioner, ser vi stora effekter på ledtider, kostnader och kundnöjdhet. Men hur gör man i praktiken när man ska transformera en organisation till att bli mer f ...se merlödeseffektiv? ...se mindre
    • 13:55 - 14:05

      Kort paus

      Ta en snabb paus och lite kaffe inför de kommande föreläsningarna.
    • 14:05 - 14:30

      Talarpunkt från partner

      Mer information kommer inom kort.
    • 14:35 - 15:00

      Processkvalitet – mätbart och lönsamt

      Thomas Samuelsson Vd, Binosight

      Idag är det möjligt att mäta kvalitet på arbetssätt och processer med minskade slöserier som resultat. Thomas Samuelsson från Binosight berättar om hur de gör för att mäta mjuka värden och på vilket sätt det ökar kvaliteten i projekt.
  • 13:00 - 15:00

    Spår 3 – Kvalitetsrollens snabba förändring

    • 13:00 - 13:25

      Förbered dig för en mer komplex verksamhet

      Karoline Bottheim Författare och rådgivare, Länka Consulting

      Anna Zingmark Författare och rådgivare, Länka Consulting

      Hur står vi ut med att leva i oförutsägbarhetens era? Hur leder vi komplexa processer och hur skapar vi samverkansmodeller för att säkra kompetens? Allt detta kan Karoline Bottheim och Anna Zingmark svara på, efter att under många år ha samlat forskn ...se mering och metodik som hjälper oss att leda komplexa samhällsfrågor framåt. De har bland annat varit rådgivare och utbildare för aktörer som EU-kommissionen, Nordiska ministerrådet, regeringskansliet, myndigheter, regioner, länsstyrelser, kommuner, företag och civilsamhället – och då sett helt nya utvecklingsform ta form. ...se mindre
    • 13:30 - 13:55

      Fem hållbarhetskrav på kvalitetschefen

      Amelie Kvarnström Hållbarhetsansvarig, Westander

      God kvalitet är en kombination av hållbara processer och värdeskapande slutresultat. Genom att integrera hållbarhet i kärnverksamheten och prioritera inre motivation som drivkraft hjälper hon företag att bli mer lösningsorienterade och strategiska. H ...se merär är fem viktiga regelverk kvalitetschefen ska ha koll på! ...se mindre
    • 13:55 - 14:05

      Kort paus

      Ta en snabb paus och lite kaffe inför de kommande föreläsningarna.
    • 14:05 - 14:30

      Jula kvalitetssäkrar lågprisvaror i unikt kvalitetscenter

      Göran Martinsson Quality Manager, Jula

      2021 invigdes Julas enorma Kvalitetscenter i Skara. Ett av företagets flera mål är att förlänga produkters livslängd, och där beskrivs kvalitetscentret spela en nyckelroll i arbetet. Med ändamålsenliga ytor för reparation, tester och reservdelar har ...se merprocesser effektiviserats, och dessutom har mängden returer rasat i hastig takt. ...se mindre
    • 14:35 - 15:00

      Talarpunkt från partner

      Mer information kommer inom kort.
  • 15:00 - 15:20

    Eftermiddagspaus med fika och mingel

    Ta en fika medan du minglar med besökare och utställare. Ta sista chansen att vara med i dagens tävling!
  • 15:20 - 15:40

    Video: Så dubblade vi produktionen – och behöll kvaliteten

    Elisabeth Janver Kvalitetschef, Sia Glass

    Sia Glass har fördubblat sin produktionskapacitet för att möta en kraftigt ökad efterfrågan, men den snabba expansionen har lett till utmaningar med att hinna leverera till kunderna. Vi har besökt Sia Glass och gjort ett reportage.
  • 15:40 - 16:05

    Använd storytelling för att fokusera på kunden

    Linda Öhling Kundcentrerad förändringsledare, CX Circle

    Camilla Lif Kundcentrerad förändringsledare, CX Circle

    Linda Öhling och Camilla Lif betonar vikten av en holistisk kundstrategi där alla medarbetare är delaktiga och vet vilken kundupplevelse företaget strävar mot. De menar att framgång handlar om att skapa bryggor mellan funktioner, fokusera på beteende ...se mern som premierar kundcentrering och att använda storytelling för att engagera organisationen i en gemensam riktning. ...se mindre
  • 16:05 - 16:40

    Få med dig människan i alla processer som ska förbättras

    Kelly Odell Förändringsledare, Astrakan Strategisk Utbildning

    Du vet vad du vill göra. Du vet när du vill göra det. Nu ska du bara få med dig medarbetarna i processen också. Kelly Odell ger dig verktygen för förändringsledningen som behövs när du tar med dig alla idéer från dagen hem till din verksamhet.
  • 16:40 - 16:45

    Sammanfattning av dagen

    Kalle Anrell Moderator, Kvalitetsmagasinet

    Ellinor Gotby Eriksson Moderator, Kvalitetsmagasinet

    Raphaelle Sisask Moderator, Kvalitetsmagasinet

    Dagens moderatorer sammanfattar dagen och ger dig de viktigaste lärdomarna från dagens alla föreläsningar.
  • 16:45 - 17:45

    Mingel och eftersnack

    Stanna kvar, mingla och sammanfatta dagen tillsammans med oss. Vi bjuder på dryck och tilltugg.

Program dag 2

Dagen efter huvudkonferensen kan du bygga ut programmet med en fördjupande workshop.

  • 08:30 - 09:00

    Registrering

    Välkommen att registrera dig och ta en frukostmacka med kaffe eller te innan workshopen börjar.
  • 09:00 - 14:00

    Workshop 1: Lär dig förändringslednings-processens 30 steg

    • 09:00 - 12:00

      Workshop

      Kelly Odell Förändringsledare, Astrakan Strategisk Utbildning

      Att få med sig människan i en förändringsprocess kräver kunskap, verktyg och mod. I den här workshopen går Kelly Odell igenom verktygen och utvecklar ditt förändringsledarskap så att du skapar engagemang och drivkraft hos dina medarbetare, även i utm ...se meranande tider. ...se mindre
    • 12:00 - 13:00

      Lunchpaus

      Nu är det dags för lunch innan workshopen fortsätter.
    • 13:00 - 14:00

      Fortsättning workshop

      Kelly Odell Förändringsledare, Astrakan Strategisk Utbildning

      Nu forsätter workshopen "Lär dig förändringslednings-processens 30 steg" en timme innan det är dags att runda av.
  • 09:00 - 14:00

    Workshop 2: Utveckla ditt operativa kvalitetsarbete

    • 09:00 - 12:00

      Workshop

      Anne-Charlotte Holmgren Förbundsordförande, SFK

      Det operativa kvalitetsarbetet är hjärtat i organisationer som utvecklas positivt. Genom att förbättra processer, verktyg och arbetssätt skapas effektivitet och resultat som är hållbara. SFK:s Anne-Charlotte Holmgren ger dig konkreta metoder och insp ...se meriration för att lyfta ditt dagliga kvalitetsarbete. ...se mindre
    • 12:00 - 13:00

      Lunchpaus

      Nu är det dags för lunch innan workshopen fortsätter.
    • 13:00 - 14:00

      Fortsättning workshop

      Anne-Charlotte Holmgren Förbundsordförande, SFK

      Nu forsätter workshopen "Utveckla ditt operativa kvalitetsarbete" en timme innan det är dags att runda av.
  • 14:00 - 14:30

    Avslutning och eftersnack

    Dagen avslutas men stanna gärna kvar på en kopp kaffe och prata med de andra deltagarna.

Talare

Huvudprogram

Mattias Elg

Professor, Linköpings universitet

Marie Herlitz

Organisationsexpert, Brilliant Future

Fredrik Ekström

Logistikchef, Karolinska Sjukhuset

Elisabeth Janver

Kvalitetschef, Sia Glass

Linda Öhling

Kundcentrerad förändringsledare, CX Circle

Camilla Lif

Kundcentrerad förändringsledare, CX Circle

Kelly Odell

Förändringsledare, Astrakan Strategisk Utbildning

Nicklas Mattsson

Enhetschef Byggnads.

Kalle Anrell

Moderator, Kvalitetsmagasinet

Ellinor Gotby Eriksson

Moderator, Kvalitetsmagasinet

Raphaelle Sisask

Moderator, Kvalitetsmagasinet

Årets Kvalitetsprofil 2025

Spårval

Anne-Charlotte Holmgren

Förbundsordförande, SFK

Alexander Wennerberg

Vd, Hives.co

Tomas Björkholm

Ledarskaps- och organisationsutvecklare, Crisp

Peter Ingesson

Kommundirektör, Motala kommun

Helena Granqvist

Konsult, Getinge

Thomas Samuelsson

Vd, Binosight

Amelie Kvarnström

Hållbarhetsansvarig, Westander

Göran Martinsson

Quality Manager, Jula

Karoline Bottheim

Författare och rådgivare, Länka Consulting

Anna Zingmark

Författare och rådgivare, Länka Consulting

Workshopledare

Kelly Odell

Förändringsledare, Astrakan Strategisk Utbildning

Anne-Charlotte Holmgren

Förbundsordförande, SFK

Premiumpartner

Partner