Vårt nya arbetsliv – Ledarskapet, kulturen, tekniken, människan och organisationen
Vi står alla inför samma utmaning: en omvärld som förändras i ökande takt. Den här dagen kommer att ge dig insikter, inspiration och konkret vägledning i hur ni kan rusta er för framtidens arbetsutmaningar.
Vårt nya arbetsliv
Omvärlden förändras snabbt. AI, hybridkontor och trycket av nya krav både utifrån och inifrån påverkar alla delar av verksamheten, från ledarskap till arbetsplatsens utformning.
Kunskapskonferensen ”Vårt nya arbetsliv” tar ett helhetsgrepp på arbetslivet nu och i framtiden. Den riktar sig till nyckelpersoner som behöver hålla sig uppdaterade om de trender och strategier som formar morgondagens arbetsplats. Kom med ditt team eller chefskollegor för en heldag fylld med praktiska verktyg, inspiration och konkreta insikter.
Dagen bygger på gemensamma föreläsningar och interaktiva övningar i Moderna Museets inspirerande miljö. Den ger också stor möjlighet att nätverka med andra och dela erfarenheter.
Program
- 08:00 - 08:30
Registrering och frukostmacka
Välkommen till registreringen och en god frukostmacka innan dagens program drar igång. Passa på att mingla och träffa andra deltagare samt besöka utställningsområdet. - 08:30 - 08:40
Välkommen
Moderatorerna Malin Eijde och Kalle Anrell hälsar alla välkomna och ger en introduktion till dagen.Malin Eijde Moderator och chefredaktör VD-tidningen.
Kalle Anrell Moderator och chefredaktör Kvalitetsmagasinet.
- 08:40 - 09:20
Vårt nya arbetsliv
Anna Frankzen Starrin ger oss en inspirerande och tankeväckande inblick i hur arbetslivet kommer att förändras framöver. Vad kan vi förvänta oss av framtidens arbetsplatser, och hur kan vi förbereda oss på bästa sätt?Anna Frankzen Starrin Kulturantropolog, trendanalytiker som driver företaget Sign of Times AB tillsammans med sina kollegor
- 09:20 - 09:40
Egenskaperna du som ledare behöver behärska nu och i framtiden
Ledarskap förändras i takt med att arbetslivet utvecklas. Gunnar Ekman delar med sig av de nyckelkompetenser som framtidens ledare behöver bemästra för att lyckas i de nya förutsättningarna med hybrid- och distansarbete.Gunnar Ekman Doktor i ledarskap och managementkonsult på Riverjump
- 09:40 - 10:10
Framtidens kontor och arbetsplatser
Hur skapar man framtidens kontor och arbetsplatser? Vad behöver vi tänka på när det gäller design, funktion och flexibilitet för att skapa inspirerande och produktiva arbetsmiljöer? Heléne Lidström från Castellum ger dig sju konkreta nycklar baserat ...se merpå de senaste forskningsrönen på hur ni kan skapa ett kontor som medarbetarna längtar till. ...se mindreHeléne Lidström Arbetsplatsstrateg, Castellum
- 10:10 - 10:40
Kaffe och mingel
Paus för kaffe och mingel. Ta tillfället i akt att nätverka och diskutera morgonens insikter med andra deltagare. - 10:40 - 11:10
Så använder du digitala verktyg för samarbete och feedback
Nina Rapp utforskar trenderna och teknikens möjligheter för dagens och morgondagens samarbete och digitala feedback. Lär dig hur verktyg som Teams, Copilot och Viva ökar effektiviteten och förbereder ledare för en framtid där AI är en central del av ...se mervarje framgångsrik verksamhet. ...se mindreNina Rapp Affärsområdeschef Modern Work, Microsoft Sverige
- 11:10 - 11:40
Ett AI-perspektiv på framtidens arbetsliv
Redan idag påverkar AI vårt arbetsliv, ledarskap och kultur i grunden. AI-labbets Henrik Byström ger en fascinerande inblick i hur AI påverkar ledarskap och kultur samtidigt som vi får inblick i hur man möter och anpassar verksamheten för nya trender ...se mer och behov som ligger framför oss. ...se mindreHenrik Byström Founding partner, AI-labbet
- 11:40 - 11:50
Interaktiv AI-övning med Kalle
Kalle Anrell Moderator och chefredaktör Kvalitetsmagasinet.
- 11:50 - 12:00
Genomgång av Moderna Museets utställning
Nina Blom Konstpedagog, Moderna Museet
- 12:00 - 13:30
Mingellunch med avslutande frågerunda i team
Njut av en god lunch samtidigt som du har möjlighet att mingla och nätverka. Avsluta lunchen med en tipspromenad i Moderna Museets inspirerande miljö. - 13:30 - 15:00
Gruppövning med fördjupning i tre olika lokaler
Deltagarna delas upp i tre grupper för en interaktiv workshop. Varje workshop inleds med 20 minuters föreläsning. Välj den sal som bäst passar ditt intresseområde: - 13:30 - 15:00
Så lyckas du med att leda i förändring
- 13:30 - 15:00
Så lyckas du leda i förändring och med den hybrida arbetsplatsens utmaningar
Aula ArkdesHär får du dela erfarenheter med andra deltagare kring förändring/utmaning på den hybrida arbetsplatsen. Med hjälp av en cafémodell, kommer vi att samla på oss erfarenheter samt tips och trix som gör dig väl rustad för de utmaningar du står inför.Gunnar Ekman Doktor i ledarskap och managementkonsult på Riverjump
- 13:30 - 15:00
Så bygger du och vårdar kultur i praktiken
- 13:30 - 15:00
Varför är kulturen viktig för bolagets affär och hur stärker du bolagets kultur med event som kanal?
BiografenVi ger dig nycklarna till hur du skapar rätt event för rätt syfte. Förvänta dig inspiration, praktiska exempel och workshop som hjälper dig att välja rätt aktiveringstyp för att uppnå era mål.Jessica Eriksson Client Director, Onemotion IMC
Mikael Lindh Strategisk projektledare och producent, Onemotion IMC
- 13:30 - 15:00
Så använder du ny teknik för att framtidssäkra teamet
- 13:30 - 15:00
Lär dig använda AI konkret för att öka effektiviteten
AuditorietFörmiddagens talare Nina Rapp och Henrik Byström går igenom hur man praktiskt pratar med AI, med så kallade promptar. I denna workshop ges du chansen att konkret lära dig att prompta på bästa sätt.Nina Rapp Affärsområdeschef Modern Work, Microsoft Sverige
Henrik Byström Founding partner, AI-labbet
- 15:00 - 15:30
Kaffe och mingel
Paus för kaffe och mingel. Ännu en chans att nätverka innan eftermiddagens program fortsätter. - 15:30 - 16:00
Så väljer du rätt medarbetare – egenskaperna hos de som lyckas bäst i den nya eran
Johan Masironi från Assessio delar med sig av insikter om vilka personliga egenskaper som är avgörande för framgång i det nya arbetslivet. Vad skiljer de som lyckas från de som inte gör det?Johan Masironi Vd, Assessio
- 16:00 - 16:30
Organisation – så bygger de kultur i en utspridd organisation
Centiro Solutions vann pris för sin kultur 2021. Sedan dess har man fortsatt att utveckla sin verksamhet för att få ännu mer engagerade medarbetare och vassare processer. Vd Niklas Hedin berättar om resan för att skapa en framgångsrik kultur, där str ...se mereamade vd-presentationer spelar en viktig roll. ...se mindreNiklas Hedin Grundare och vd, Centiro i Borås
- 16:30 - 16:55
Samtal: Framtidens arbetsplats – strategier och trender
Avsluta dagen med en inspirerande samtalsstund om framtidens arbetsplats mellan Eva Fors, Nordenchef för Google Cloud, och moderatorerna Malin Eijde och Kalle Anrell. Vi framtidsspanar om de senaste trenderna och strategierna som företag bör överväga ...se mer för att stå rustade för kommande utmaningar. Eva Fors delar sina insikter om det ledarskap som behövs för att skapa en arbetsplats som möter morgondagens krav och möjligheter. ...se mindreEva Fors Nordenchef Google Cloud
Malin Eijde Moderator och chefredaktör VD-tidningen.
Kalle Anrell Moderator och chefredaktör Kvalitetsmagasinet.
- 16:55 - 17:00
Summering
Moderatorerna Malin Eijde och Kalle Anrell summerar dagens lärdomar och höjdpunkter. En sammanfattning av de viktigaste insikterna från alla programpunkter.Malin Eijde Moderator och chefredaktör VD-tidningen.
Kalle Anrell Moderator och chefredaktör Kvalitetsmagasinet.
- 17:00 - 18:00
Mingel och eftersnack
Stanna kvar, mingla och sammanfatta dagen tillsammans med oss. Vi bjuder på dryck och tilltugg.
Talare
Huvudprogram
Heléne Lidström
Anna Frankzen Starrin
Gunnar Ekman
Nina Rapp
Henrik Byström
Eva Fors
Johan Masironi
Niklas Hedin
Nina Blom
Malin Eijde
Kalle Anrell
Spårval
Gunnar Ekman
Nina Rapp
Henrik Byström
Jessica Eriksson
Mikael Lindh
FAQ
Om konferensen
Konferensen ”Vårt nya arbetsliv” är en helt ny konferens framtagen av de oberoende redaktionerna Kvalitetsmagasinet och VD-tidningen, och riktar sig till ledare i företag och organisationer, oavsett storlek och sektor, både privata och offentliga.
Konferensen tar ett tar ett helhetsgrepp på arbetslivet nu och i framtiden. Vårt mål är att varje deltagare ska få med sig inspiration, nya verktyg och kunskaper för sitt dagliga arbete.
Hitta till konferensen
”Vårt nya arbetsliv” hålls 6 november 2024 på Moderna Museet i Stockholm.
Adress: Slupskjulsvägen 7-9, Stockholm
Museet ligger cirka 10 minuters promenad från Kundsträdgården och cirka 20 minuters promenad från T-centralen eller Gamla stan.
Tunnelbana och buss: Närmaste tunnelbanestation är blå linje till Kungsträdgården, cirka 10 minuters promenad. Från tunnelbanestationen röd linje till Östermalmstorg, är det cirka 15 minuters promenad. Buss 65 går till Moderna Museet.
Du kan planera din resa på sl.se
Parkering: Parkeringsplatser finns utanför entrén från sjösidan mot avgift.
Inför konferensen
När du har bokat in dig på konferensen kommer du få en bokningsbekräftelse skickad till dig via e-post, därefter kommer du få mer information skickad till närmare konferensen. Dagen innan konferensen kommer du att få en QR-kod skickad till dig som du visar upp vid registreringen.
Så fungerar gruppövningen
När det är dags för gruppövningar under konferensen kan du välja fritt vilken workshop som du önskar att delta i, ingen föranmälan krävs.
Efter konferensen
Efter konferensen kommer du få en dokumentation skickad till dig med alla presentationer. I samband med det får du även en utvärdering skickad till dig.
Specialkost
Om du har behov av specialkost under konferensen anmäler du det via en länk som skickas ut inför konferensen.
Boende
Om du har behov av boende under konferensen kan vi erbjuda 10% rabatt på Strawberry Hotels olika hotell. Kontakta oss på event@pausermedia.se för information om hur du går till väga för att nyttja rabatten.
Kontakt
Har du frågor eller vill få hjälp med din bokning är du välkommen att kontakta oss på event@pausermedia.se eller 08-517 955 30.
Intresserad av att bli partner?
Årligen samlar vi hundratals besökare på Kvalitetsmagasinets konferenser – oberoende mötesplatser för personer som jobbar med kvalitet och verksamhetsutveckling.
Våra besökare återfinns ofta på ledande positioner där de ansvar för viktiga strategiska beslut. Om du är intresserad av att bli partner till någon av Kvalitetsmagasinets konferenser och vill veta mer om våra partnerpaket, välkommen att kontakta Lars Schön.