Ny standard underlättar upphandling av konsulter

Smidigare processer, lättare att jämföra anbud och högre kvalitet på tjänsterna. Det är några av vinsterna som den nya standarden för konsulttjänster ska bidra med.

Den nya europeiska standarden för managementkonsulttjänster ska underlätta för både köpare och säljare av konsulttjänster. Standarden innehåller riktlinjer för hur underlag och anbud kan utformas och för utvärdering av tjänsterna samt etiskt förhållningssätt.

– Vår förhoppning är att det ska ge en tryggare upphandling, högre kvalitet på tjänsten och mindre risk för missuppfattningar mellan konsult och köpare, säger Mikael Jensen, Generalsekreterare i branschföreningen Sveriges Managementkonsulter och representat i standardiseringsarbetet.

Standarden kommer att finnas i svensk översättning i början av november och under nästa år kommer standarden även att bli global eftersom Iso har för avsikt att godkänna standarden.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.