Konsten att få till värdegrunden

Kunskap Varumärkesstrategen Joakim Hedström har gett ut boken ”Fråga farmor”. I den ger han tips på hur företag praktiskt kan arbeta med varumärket genom att styra utifrån värderingar.

Konsten att få till värdegrunden

Svårigheter att rekrytera och särskilja sig från konkurrenterna. Konflikter inom företaget. Att anställda gör saker på sitt eget sätt. Det är några av de saker Joakim Hedström menar går att lösa genom att praktiskt arbeta med företagets värderingar.

– När du styr ett företag utifrån varumärket säger forskningen att lönsamheten och sammanhållningen ökar. Dessutom trivs kollegorna bättre eftersom alla förstår varför och hur ni gör saker. Samtidigt nöjer vi oss ofta med att slänga upp värderingarna på stora affischer i fikarummet, som om det skulle göra någon skillnad, säger Joakim Hedström.

Problemet menar han är att vi tror att värderingarna i sig är lösningen. Han drar parallellen till att du knappast blir mer hälsosam av att titta på en sallad. För att nå en förändring behöver du se till helheten. När det kommer till företagen gäller det att utgå och styra utifrån värderingarna i allt de gör – från rekryteringar och daglig feedback till produktutveckling och kundmöten.

Fråga farmor lär dig hur du lyckas med varumärkesarbetet på egen hand – från paketering till att leva varumärket och låta det betyda något på riktigt. Den är främst skriven för mindre och medelstora företag, men fungerar även för koncerner.

Joakim Hedström är varumärkesstrateg, föreläsare och författare. På kundlistan finns bland andra Riksbyggen, Länsförsäkringar, Myresjöhus och kommunala bolag. Han utbildar själv om varumärken på Linköpings universitet. Fråga farmor som ges ut på Eget Förlag är hans elfte bok.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.