Vad är ickeverbal kommunikation?
Vi påverkas enormt mycket av varandra. Du påverkas av oss och vi av dig. Kroppsspråk är ett språk som vi alla talar, men som endast ett fåtal egentligen förstår och kan läsa av hos andra. Mi Ridells berättar här om varför det är viktigt att förstå vilka signaler man sänder ut i sin kommunikation och vad man ska tänka på.
Det är överförd kommunikation, precis som det talade ordet, men det är ansiktsuttrycken, gesterna, beröringen, hållningen, vad du pyntat din kropp med (kläder, smycken, frisyr, tatueringar osv.), din doft, avståndet till den andre och även tonen, styrkan och nyansen i din röst etcetera som kommunicerar.
Kroppsspråket avslöjar dina innersta tankar, intresse, känslor och intentioner och är ett mer pålitligt språk än det talade ordet. Vad du kommunicerar ickeverbalt, både som privatperson och som yrkesperson, kan förutom ovanstående exempel, även vara om du kommer sent eller tidigt till dina möten, hur bra du är på att lyssna, hur du har det på skrivbordet, hur bilder och texter i dina sociala medier ser ut, hur du framträder i det digitala mötet, ditt val av färdmedel, vilka färger du kommunicerar med både på din eventuella logotyp och på din hemsida, dina val av kläder etcetera.
Inom retoriken talar man om tre viktiga delar och det är etos, logos och patos. Etos är din trovärdighet. Logos är din kunskap och vad du säger. Patos är hur du säger det och de känslor du väcker. Den ickeverbala kommunikationen finns i alla de tre delarna, men främst i hur du framträder och agerar. Den delen brukar kallas actio inom retoriken.
Allt kommunicerar alltid
Vad du säger till andra ickeverbalt, både medvetet och omedvetet, är massor! Allt kommunicerar alltid! Vissa delar är vi medvetna om och gör således medvetna val kring, medan en hel del är sådant vi inte tänker på eller helt enkelt inte känner till.
Vissa gester är känslorörelser, några är universella, medan andra är inövade och somliga är kulturellt betingade.
Men det går inte att alfabetisera kroppsspråket. En gest betyder inte alltid en sak! Det går inte att göra ett lexikon, där du slår upp gesten ”armarna i kors” och får en enda betydelse utan det beror på sammanhanget och att det inte går att bedöma en enskild gest utan man ser alltid till helheten.
Behovet av reflektioner om kroppsspråk och att belysa dess värde, anser Mi Ridell aldrig har varit större än nu. Faktum är att det verkar som om vi är sämre än någonsin på att kunna ”läsa av” varandra.
Nu kommer det ut robotar på marknaden, som lärt sig tyda mänskliga ansiktsuttryck och på så sätt både kan kommunicera och läsa av känslor. Kommer de i framtiden att bli duktigare än vad vi är månne? Vore det inte bättre att vi människor blir skickligare på att läsa av och kommunicera med varandra? Men det är som sagt, svårare nu än någonsin. Dels för att vi blivit sämre på att läsa av varandra, dels eftersom det är svårt för oss att med all säkerhet veta om det vi ser är fejkade filmer och fejkade bilder gjorda av AI eller om det är verklighet och riktiga personer.
Kulturaspekten
En ytterligare viktig aspekt när det gäller vikten av att du ska lära dig mer om vad ickeverbal kommunikation är att du nu mer än någonsin möter människor som du inte har ett gemensamt talat språk med. Att kunna läsa av de universella gesterna och även få ett hum om kulturella skillnader är viktigt för att kommunikationen ska bli så bra som möjligt och missförstånden så få som det bara går.
Fokus idag ligger främst på att kommunicera verbalt och i skrift. Den ickeverbala kommunikationen har marginaliserats samtidigt som globalisering, flyktingströmmar, migranter och internationella insatser kräver att vi måste kunna interagera med andra människor över språk och kulturgränserna. Förmågan har alltså blivit allt viktigare. Det är en paradox – vår förmåga att kommunicera ickeverbalt försämras medan vikten av att behärska det ökar.
Din stress
Likaså kan du motverka en viss sorts stress genom att känna till hur du kan påverka hur du själv mår genom olika kroppsrörelser, vad du har för hållning etcetera. Detta är nog så viktigt med tanke på att stress och stressrelaterade sjukdomar tyvärr är en av de vanligaste orsakerna till sjukskrivning idag.
Du är en försäljare
Du säljer in dig själv som privatperson i olika sammanhang och du säljer in dig själv som yrkesperson på jobbet. Samhället har även i mångt och mycket utvecklats mer till ett tjänstesamhälle, där vi ägnar oss åt att sälja tjänster som ofta är dynamiska och utvecklas och skräddarsys efter kundens behov. Tjänsteföretag, liksom produktionsföretag, säljer alltmer en attityd, ett tankesätt eller en livsstil vilket gör att de förväntar sig att försäljning sker av konsulter, ingenjörer och andra i organisationen. Det innebär att var och en förutom sina specialistkunskaper också behöver vara duktiga på försäljning.
Autenticitet
För att kroppsspråket ska vara trovärdigt måste det också upplevas att vara äkta. Inom modern forskning har det visat sig att framförandet faktiskt är avgörande. Om inte ditt budskap känns autentiskt så uppfattas det inte att vara trovärdigt och värt att lyssna på.
”Jag pratade med en väninna som är en stor bloggare och influenser med många följare som tydligt såg en tendens att fler gillade mer vardagliga bilder som skvallrade om mer kaos, stök och inte stylade bakgrunder. Plötsligt blev det nya att ha stylade ”ostylade” bakgrunder för att följare skulle kunna identifiera sig. Mer autenticitet således. Med det sagt, så krävs idag mer verklig verklighet vilken genomsyrar all kommunikation, även kroppsspråket”, avslutar Mi Ridell.
Du tror alltid mer på det du ser än det du hör!
Fakta
Mi Ridell– expert, föreläsare & utbildare inom ickeverbal kommunikation, kroppsspråk, toxiska personligheter och bemötande.
Mi Ridell är aktuell med öppna utbildningsdagen ”Så hanterar du konflikter och besvärliga personer i arbetslivet” tillsammans med Henrik Mattsson, expert och utbildare inom kommunikation och konflikthantering. I höst erbjuder hon kursen i Göteborg, Malmö och Stockholm.
För information och bokning, kontakta
Katarina Nordlund, telefon 08-684 049 24, mejl katarina.nordlund@skillspartner.se, www.skillspartner.se