Googles affärsstrategi – användaren i fokus

Svenskar under 55 år konsumerar mer internet än tv. Och hos Google är det just deras användare som står i centrum.

Det är missionen som styr företaget Google – Att organisera all världens information och göra den lättillgängligt och användbart. Det berättar Sven Törnkvist, försäljningsdirektör Google Sverige, under konferensen Business Model Summit. Och när Google utvecklar produkter är det inte kunderna, alltså annonsörer, som står i centrum, utan användarna. Användaren går före pengar och fokus ligger inte på den genomsnittliga användaren, utan på den lite mer avancerade. Samtidigt tänker man inte litet och bygger nischade lösningar. Detta eftersom sökningar är stort, men nyttosökningar är större. Som exempel berättar Sven Törnkvist att bilförsäkringar är en av de vanligaste sökningarna.

Googles framgångsstrategi:

* Rekrytering viktigt.

* Tror på att jobba snabbt. Att släppa beta-versioner och dela med sig av nya innovationer skapar stort intresse.

* Data. Säg inte att ni känner, eller tror, ha istället data som stödjer argument och teser. Det är data som driver alla beslut.

* 20 procent av arbetstiden får gå till egna projekt. Då kommer mycket nya och bra idéer och innovationer.

* Användaren kommer först.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.