Symbolik genomsyrade Obamas valkampanj

Kampanjens budskap samlat i ett ord. Change. Vägen för att nå ut till väljarna. Internet. Sätt för att framställa ledaren. Symbolik. Så lyckades kampanjen. Väljarna.

Symbolik genomsyrade Obamas valkampanj
UN Photo/Marco Castro

Eric Sundström, chefredaktör för Aktuellt i politiken, har följt Barack Obamas väg till makten, på plats i USA. På konferensen Business Model Summit berättade han om valkampanjen som en nyskapande och framgångsrik affärsmodell.

Obamas uppdrag var att få demokraterna att vinna valet och enligt Eric Sundström insåg han att man måste vända sig till väljarna och använda sig av gräsrotsarbete och internet för att lyckas.

Men det som genomsyrade hela kampanjen var symboliken. Bland annat deklarerade Barack Obama den 10 februari 2007 att han ville bli USAs nya president framför Old State Capitol-byggnaden i Springfield. Där har president Lincoln en gång stått och framfört ett av sina mest kända tal. Obama hade ett ”litet” möte i Berlin som kommit att bli en viktig plats för USAs utrikespolitik. Han blev nominerad till presidentkandidat på Invesco Field i Denver exakt 45 år efter Martin Luther King hållit sitt I have a dream-tal. Och han höll sin avslutning i Manassas där det först slaget i inbördeskriget ägt rum. Men även om kampanjen genomsyrades av symbolik var den viktigaste grunden att nå ut till väljarna. Internet blev den självklara kanalen.

Smarta knep

Obamas hemsida byggdes av de som byggt Facebook och liknar även denna. Där kunde man lätt gå in och donera pengar men även skriva in sitt personnummer och få mail på exempel på det man som väljare kunde göra och händelser i sitt område. Obama använde sig också av andra sociala medier som sms, twitter och facebook. För att få tag i väljarnas mobilnummer berättar Eric Sundström om ett smart knep. Eftersom man redan i början av kampanjen samlat in e-postadresser mejlade man ut att de väljare som skickade in sitt mobilnummer skulle få reda på vem Obama valt som vicepresident, före det läckte till media.

Att ha mobilnumret är ett smart sätt för att påminna väljarna på valdagen om att gå och rösta.

Ungdomar med ansvar

Traditionellt är det ofta ledaren som är i fokus. Obama valde istället att ha vanliga människor i sina kampanjfilmer som fick berätta om deras problem. Många som jobbade i kampanjen var också ungdomar som fick mycket utrymme och stort ansvar. Bland annat var Obamas talskrivare endast 28 år gammal. Detta bidrog enligt Eric Sundström till en snabb kampanj där man hela tiden hade en stark återkoppling till sina ”kunder” väljarna.

Men det var också många som frågade sig om inte öppenheten och transparensen skulle missbrukas. Men Obama menade att man måste acceptera några dåliga äpplen om man skulle lyckas nå 26 procent av väljarna.

Och lyckas gjorde man. När Obama firade sin seger gjorde man det på Grant Park i Chicago där det 1968 blev upplopp och demokraternas parti sprack. Återigen symbolik, med signalen om att man var tillbaka.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.