Detaljerna ger helheten

Att styra en process med hjälp av statistiska beräkningar låter som ett jobb för ett mattesnille. Men så behöver det inte vara. Statistisk processtyrning är i grund och botten ett verktyg för att se helheten. För att lära sig det behövs inga matematiska formler, enligt SPS-instruktören Michael Nielsen.

Statistisk processtyrning, SPS, är ett välkänt begrepp inom tillverkningsindustrin för att hålla koll på och styra tillverkningen så att enskilda komponenter och de slutliga produkterna håller så jämn kvalitet som möjligt. Men med ett alltför stort fokus på de bakomliggande formlerna och den statistiska analysen missar man enligt Michael Nielsen en viktig poäng med verktyget.

– Det är egentligen varken krångligt eller särskilt svårt att jobba med SPS. Men tyvärr gör man det ofta onödigt krångligt och ser det inte som ett verktyg som förenklar arbetet.

Mäter för mycket

I alla typer av processer förekommer variation. Problemet är när variationerna blir så stora att slutprodukten inte håller måttet. Det är här SPS kommer in. Genom att mäta och hålla koll på variationer i processen kan exempelvis en maskinoperatör gå in och justera inställningar i en maskin i rätt tid, av rätt orsak och med rätt beslutsunderlag.

Men för att SPS ska ge verkligt resultat räcker det inte med att mäta. Man måste först och främst förstå varför man mäter.

– Ett vanligt fel när man inte använder SPS är att man mäter för mycket och reagerar på enskilda mätresultat, konstaterar Michael Nielsen.

Mental omställning

Grunden för att förstå SPS är att ha insikt om att alla variationer är en del i en helhet. Dessa fördelar sig enligt normalfördelningskurvan, eller hatten, som Michael Nielsen kallar den. I varje ände av kurvan finns ytterligheterna. När man justerar inställningar i en maskin måste det baseras på hur ”hatten” ser ut, inte på det enskilda mätresultatet. Det är när hatten blir för vid eller när hela hatten flyttar sig som det är dags att agera.

Hur man får fram kurvan har också betydelse. Genom att ta medelvärdet av flera komponenter i följd får man fram mätvärden som inte är färgade av ytterligheterna.

– Det låter som självklarheter, men för många innebär SPS en mental omställning. Det är inte de enskilda mätresultaten som är nyckeln, utan helheten.

Onödiga justeringar

Michael Nielsen förklarar att det finns en myt om att SPS leder till ökad arbetsbelastning när det egentligen är tvärtom. Han berättar om ett företag han jobbat med där man rutinmässigt justerade en maskin en gång i halvtimmen. Första dagen de började använda SPS på maskinen gick den i sju timmar innan det var nödvändigt att justera den. Genom att lugna sig och invänta helhetsresultaten av mätningarna kunde de nu spara både tid och onödigt arbete med att ständigt justera maskinens inställningar.

Ett annat företag Michael Nielsen berättar om hade satsat 100 000-tals kronor för att få bukt med en krånglande monteringsmaskin. När de införde SPS i en maskin som låg tidigare i processen slutade helt plötsligt monteringsmaskinen att krångla. Det visade sig att felet inte låg i monteringsmaskinen utan att problemen berodde på att en av komponenterna som skulle monteras i maskinen hade alltför stora variationer.

– Ett vanligt problem är att man mäter slutresultatet, men då är det ju redan för sent att rätta till felet. Därför är det bättre att mäta och styra så nära källan som möjligt. Jag har sett exempel där man minskat andelen kassationer på årsbasis från sju till två procent efter det att man infört SPS, berättar Michael Nielsen.

Undvika formler

Att få operatören som arbetar vid maskinen att inse nyttan med SPS är enligt Michael Nielsen en av de viktigaste faktorerna för att nå framgång med SPS. Även en skicklig operatör med många års erfarenhet har nytta av SPS för att tidigt upptäcka om kvaliteten på en produkt sjunker. Därför tycker han att det är viktigt att lyfta fram SPS som ett verktyg som underlättar arbetet och så långt det är möjligt undvika matematiska formler och annat som skrämmer bort användaren. Ett it-stöd som är överskådligt och lätt att använda är också en fördel.

Michael Nielsen betonar dessutom att chefernas attityd till verktyget spelar en stor roll för att det ska användas och ge utväxling i processerna.

– Många ser SPS som ett nödvändigt ont, det finns ju ofta med som ett krav från kunden. Men rätt använt ger det inte bara bättre kvalitet på produkterna, det sparar både tid och pengar, plus att kunderna blir mycket nöjdare, framhåller Michael Nielsen.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.