
Toyota står för väldigt många som symbol för vad kvalitet är och vad kvalitet kan skapa. Tankarna i Toyotas produktionssystem (TPS), som ofta går under namnet ”lean”, kan grovt sägas ha fokus på att minska slöseri (”muda” på japanska) och tillföra värde för kunden. De flesta processer är fulla av slöseri – enligt Liker är cirka 90 procent slöseri och 10 procent värdeskapande.
Intresset för TPS är stort – inte bara i Sverige. Många företag försöker använda sig av de arbetssätt och verktyg som gjort Toyota världsledande. De som försökt efterlikna Toyota har dock inte lyckats fullt ut. Få har förstått helheten, eller som Liker säger: ”Companies think they are lean – but they are not”.
Ändå svårare är det att förstå och tillämpa The Toyota Way, som är det fundamentala sätt på vilket Toyota som företag betraktar världen och gör affärer. The Toyota Way och TPS bildar tillsammans Toyotas DNA. The Toyota Way är mycket mer än bara en uppsättning verktyg. Det är en mycket djupare och mer genomträngande kulturell förändring än de flesta företag ens kan föreställa sig.
I boken beskrivs de 14 principer, som Liker menar, efter många års studier, utgör basen i The Toyota Way. Principerna är uppdelade i fyra grupper: filosofi, processer, anställda och partners, samt problemlösning.
Det är viktigt att notera att TPS inte är detsamma som The Toyota Way. TPS är däremot det mest systematiska och välutvecklade exemplet på vad principerna kan åstadkomma. The Toyota Way består av principerna för den Toyota-kultur som gör att TPS fungerar så effektivt.
I västerländska företag med svängdörrschefer stannar ingen så länge att han hinner bygga upp en mogen kultur. Toyota försöker inte köpa sig framgångsrika chefer i ledande ställning. Dess ledarskapskultur har skapats av Toyota-familjens personlighet, värderingar och erfarenheter under decennier och handlar om att utveckla medarbetare. På Toyota säger man att ”innan vi bygger bilar bygger vi människor”.
Toyota styr mot ett mål som är större än att bara tjäna pengar. Utgångspunkten är att driva en affärsverksamhet som genererar värde för både kunder, samhälle och ekonomi. Målet är inte att tillverka en produkt som drar in pengar åt ägarna. Det är däremot en förutsättning för att klara uppdraget.
Detta är en otroligt intressant bok, som nu utkommit i en utmärkt svensk översättning. Jag hoppas den kommer att läsas av många, som också förstår hur kunskapen kan omsättas i våra företag och organisationer till en framgångsrik helhet för att därigenom kunna hävda sig i konkurrensen och nå framgång. Toyota står för väldigt mycket av det jag vill kalla offensiv kvalitetsutveckling.