Nya kvalitetschefen på Vattenfall: ”Vill kunna göra skillnad”

Karriär Sedan snart två månader har Vattenfall Services Nordic en ny kvalitetschef. Hon är motiverad att utveckla företaget, men ser inte att hon ensam äger frågan om kvalitetsarbete.

Nya kvalitetschefen på Vattenfall: ”Vill kunna göra skillnad”

Emma Hall Karlström har sedan 2015 arbetat på Vattenfall Services Nordic i olika roller. Bland annat har hon varit projektledare för kraftledningsprojekt och verksamhetsutvecklare.

– Tack vare detta har jag skapat mig en bred och detaljerad kunskap av vår verksamhet, en erfarenhet som jag tror kommer vara till stor nytta i min nya roll genom att jag kan se och förstå hela verksamhetens behov, säger hon.

Hur hamnade du i kvalitetsbranschen?

– Jag skulle inte vilja säga att kvalitet är en egen bransch. Kvalitet är något som ska genomsyra allt, allt vi gör, lever och andas. I min tidigare roller har jag sett vikten av ett systematiskt kvalitetsarbete. 

Var kommer du ifrån innan denna tjänst?

– Verksamhetsutvecklare på samma bolag.

Vad är dina förhoppningar med din nya tjänst?

– Det finns ett par ord som jag alltid bär med mig; ”Det är de små detaljerna som gör helheten”, det hoppas jag ska genomsyra mitt arbete. Jag hoppas även bidra med min drivkraft för förändringar och förbättringar inom helaorganisationen både på kort och lång sikt samt att nå ut med kvalitetsarbetet till samtliga medarbetare. 

Vad sporrar dig mest på jobbet? 

– Jag motiveras av att leverera på arbetsuppgifter som stödjer och leder verksamheten mot uppsatta mål. 

På vilket sätt skiljer sig ditt nya uppdrag från de uppdrag du tidigare haft?

– Nu har jag ansvar för helheten på ett annat sätt än vad jag har haft tidigare, då jag tidigare till exempel varit ansvarig för en enskild process. 

Vad tar du med dig för lärdomar från tidigare uppdrag till Vattenfall Services Nordic?

– Jag har haft tur att få omge mig med oerhört kompetenta kollegor och chefer som lärt mig väldigt mycket. En av mina tidigare chefer på Vattenfall Services säger ofta; ”Det ska vara lätt att göra rätt”. Det tycker jag beskriver på ett bra sätt hur viktigt det är att göra rätt från början för att undvika slöseri.

Vad tycker du mest om med att vara kvalitetschef?

– Först och främst så är jag tacksam över att arbeta på ett företag som Vattenfall Services med fantastiska kollegor och där vi är en relativt platt organisation som gör beslutsvägarna kortare. 

– Tjänsten innehåller arbetsuppgifter och ansvar som jag tycker om att arbeta med och som jag motiveras av, som till exempel förbättringsarbete. Tjänsten innehåller även, för mig, nya arbetsområden där jag ser fram emot att få utvecklas. Jag lär mig nya saker varje dag och jag vill verkligen utveckla vårt bolag. Jag vill kunna göra skillnad. 

 

 

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste