I rapporten ”Två sidor av samma mynt” visar forskarna från Mälardalens högskola att skillnaderna i branschernas sociala kulturer gör att informationen tolkas på olika sätt och därför skapar informationsproblem dem emellan. Ulf Johansson, som är professor i företagsekonomi och en av författarna till studien säger att de det är när helheten blir oöverskådlig som de både branscherna har svårt att förstå varandra.
Storytelling
Men trots att det inte går att påtvinga den andra parten sin egen tolkning så finns det några åtgärder man kan vidta för att minska skillnaderna. Storytelling är en av dem. Det handlar om att skapa en bild av företaget som bygger på något som folk vet, känner till eller tror sig veta. Företagen kan sedan använda sig av metoden för att reflektera och väva samman kopplingar mellan exempelvis personal, kompetens och hållbar utveckling till företagets lönsamhet.
– Även om det inte går att översätta alla dessa berättelser i termer av kassaflöden, så kan resonemangen vara tillräckligt övertygande och förtroendeingivande så att finansmarknadens intresse åtminstone ökar, säger studiens andra författare Johan Henningsson i ett pressmeddelande.