nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Två av tio ger sin arbetsplats underkänt

På jämställda arbetsplatser trivs medarbetarna bättre. Det framgår av arbetslivspanelen Manpower Work Life.

Lars Forseth, vd Manpowergroup. FOTO: Fredrik Stehn
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

61 procent av svenskarna upplever att deras arbetsplatser är jämställda. Två av tio, 22 procent, upplever att arbetsplatsen inte är jämställd. Det visar arbetslivspanelen Manpower Work Life.

Högst bedöms jämställdheten vara inom fastighetsbranschen, där hela 71 procent ger arbetsplatsen godkänt. Sämst betyg får hälso- och sjukvården, där endast 51 procent anser att arbetsplatsen är jämställd.

Men bilden av hur jämställd en arbetsplats är kan skilja sig stort beroende på om du är en man eller kvinna. Det största gapet mellan könen finns inom hotell och restaurangbranschen. Där uppger 7 av 10 män att arbetsplatsen är jämställd, medan endast 4 av 10 kvinnor upplever detsamma.

Tydligt är att en jämställd arbetsplats bidrar till många goda sidoeffekter. Ju mer jämställd arbetsplatsen är, desto nöjdare är medarbetarna. På jämställda arbetsplatser upplever svenskarna överlag mer positiv stämning, högre engagemang och energi och bättre fungerande konstruktiv feedback.

– Det är positivt att så många ger sina arbetsplatser ett gott jämställdhetsbetyg, men flera branscher har helt klart en bit kvar att gå. Företag som tar tillvara på kompetenser hos både män och kvinnor har lättare att rekrytera och behålla medarbetare, säger Lars Forseth, vd på Manpowergroup i Sverige.

Topp tre: Branscherna med mest jämställda arbetsplatser

  1. Fastighetsverksamhet 71 procent
  2. Konsultverksamhet 66 procent
  3. Finansverksamhet samt El-, värme- och vattenförsörjning 65 procent

Läs också: Sju steg mot en jämställd arbetsplats

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.