nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Sju steg för ökad jämställdhet

Positiv stämning, högre energi och en bättre fungerande feedback. Det är några goda effekter utmärker en jämställd arbetsplats. Här är sju steg som tar dig i rätt riktning.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Enligt arbetslivspanelen Manpower Work Life finns det mycket att vinna på ökad jämställdhet i arbetslivet.

– Målet för alla arbetsgivare, oavsett bransch, måste vara att kvinnor och män ska ha samma möjligheter. Konkret kan det handla om att ta vara på och utveckla hela verksamhetens kompetens för en bred bas, arbeta medvetet för att inkludera kvinnor i högre positioner och att ha en aktiv plan för succession på chefsroller, säger Lars Forseth, vd på Manpowergroup i Sverige.

Här är sju tips som utmärker de bästa enligt Manpowergroup:

1. Ändra på dig själv först. Börja med att rannsaka dig själv. Tror du på det här – på riktigt? Engagemanget måste vara äkta, annars framstår det bara som trendängslighet.

2. Ledningen måste äga frågan, inte delegera den. Förändring måste börja i högsta ledningen. Jämställdhet är en strategisk fråga, inte en personalfråga.

3. Vänd på frågan: Fråga ”Varför inte?”. I stället för att säga att någon inte har erfarenheten för en tjänst, fråga vad organisationen behöver göra för att det ska fungera.

4. Anställ människor som värdesätter människor. De kommer att få ut mesta möjliga av alla runt omkring sig, och se värdet av att medarbetare kan behålla balansen i livet.

5. Kultur, inte program. Färdiga program för stärkt jämställdhet fungerar dåligt. Ledningen måste påverka arbetsplatskulturen och åstadkomma långsiktig förändring.

6. Var tydlig: Jämställt när och var? Det räcker inte att bara anställa lika många män och kvinnor – arbeta för jämställdhet på alla nivåer och i alla affärsområden.

7. Sätt upp mätbara mål. Mått hjälper organisationen att behålla fokus på att bygga jämställdhet. Stäm av löpande hur långt ni har kommit.

 Läs också: Två av tio ger sin arbetsplats underkänt

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.