Rättvis rekrytering med ny standard

Nu är den splitternya Iso-standarden Bedömningstjänster i arbetslivet klar att användas av dem som vill höja kvaliteten vid kompetenskartläggning.

Rättvis rekrytering med ny standard

Syftet med standarden är att göra det tydligare för båda parter hur en rättvis bedömning vid rekryteringar och organisationsförändringar kan gå till. Bort med magkänsla och fördomar, alla som söker ett jobb ska utvärderas och bemötas på ett likvärdigt sätt och ska bli informerade om sina rättigheter och hur bedömningsprocessen går till.

Arbetsgivare får ett bra redskap för att säkerställa att exempelvis en inköpt rekryteringstjänst från en extern part håller god kvalitet.

– Hela samhället vinner dessutom på en rationell urvalsprocess där personer av olika kön och med olika bakgrund har möjlighet att delta på lika villkor, säger Anders Sjöberg, docent i arbetspsykologi och ordförande i en arbetsgrupp inom Swedish Standards Institute, Sis.

Efterlängtad

Den nya, frivilliga, internationella Iso-standarden heter Bedömningstjänster i arbetslivet, SS-ISO 10667:2011 och kom på svenska i början på 2012. Forskare, psykologer, rekryteringsföretag och experter i ett stort antal länder har jobbat med standarden i flera år.

– Det är första gången en standard för bedömning tagits fram på den här nivån och vi har fått mycket positiv respons: ”Äntligen finns den”, berättar Helene Edmark, projektledare på Sis.

Standarden ska passa all typer av organisationer och riktar sig till dem som arbetar med HR-relaterade frågor. Upplägget på 20 sidor erbjuder praxis för vad som ska göras i respektive moment, före, under och efter en tillsättning. Den innebär också att det ställs tydliga dokumentationskrav på hur en process går till, både beställare och leverantör ska vara överens om vad det är som ska bedömas.

– Det behöver inte vara rekrytering utan kan vara alla typer av bedömningar som behöver göras i en organisation eller grupp, till exempel karriärplanering, omplacering, rehabilitering och ledarutveckling, säger Helene Edmark.

Hon menar att standarden kan vara särskilt bra för internationella företag att använda sig av.

– Den säkerställer att processen blir likadan worldwide, vilket är en viktig komponent när man jobbar på en internationell marknad.

Eftersom standarden är helt ny har Sis fått in en del frågor.

– Vi har skapat ett nätverk för att samla in synpunkter. Det finns ett stort intresse från olika aktörer kring att få hjälp kring hur man kan utbilda sig och hur standarden kan implementeras. Den svenska arbetsgruppen ska hålla ett möte i maj, berättar Helene Edmark.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.