SFK:s nya ordförande: Dags att sätta på sig löparskorna

KARRIÄR Han kände inte till SFK för ett år sedan. Nu tar Andreas Odhage över som ordförande – med ambitionen att förnya kommunikationen, väcka engagemang och göra Svenska förbundet för kvalitet till en självklar mötesplats.

SFK:s nya ordförande: Dags att sätta på sig löparskorna

Kvalitetsmagasinet ringde upp Andreas Odhage som är partner på Force Agile och krönikör i Kvalitetsmagasinet för att ställa sju frågor efter att han i förra veckan blivit framröstad som ny ordförande i SFK, Svenska förbundet för kvalitet.

Grattis till det nya uppdraget! Hur känns det att bli ordförande i SFK?

– Omtumlande! Det var inte riktigt min plan, jag blev nominerad som ledamot till styrelsen. Men efter att jag beskrev vad jag ville bidra med och förändra så fick jag frågan om att ta på mig ordförandeskapet i slutet av mars. Jag blev både glad och ödmjuk. Jag känner ett stort förtroende för att vi kan skapa något riktigt bra tillsammans.

Vad var din bild av SFK innan du blev engagerad?

– Jag får erkänna att jag kände faktiskt inte till SFK innan World Quality Day förra året, och det är lite synd. Det är en förening med 50 års historia – det borde vara den naturliga hemvisten för alla som jobbar med verksamhetsutveckling, inklusive kvalitet. När jag började läsa på såg jag en organisation med mycket potential, men där kommunikationen kändes i behov av förnyelse.

Vad vill du uppnå i din roll?

– För det första vill jag inspirera. Jag vill modernisera kommunikationen och göra SFK mer relevant för fler. För det andra behöver vi bli mycket bättre på att prioritera vad vi lägger våra krafter på. Förbundets verksamhet bygger till stor del på ideella krafter – då måste man vara ännu skarpare på struktur och välja rätt saker att lägga energi på. 

Vilka är de viktigaste frågorna inom kvalitets- och verksamhetsutveckling just nu?

– Nummer ett är AI. Det är redan här och påverkar enormt. Men som med alla IT-system gäller: skit in, skit ut. Har du inte kvalitet i datan så får du inte kvalitet ur systemet.

Nummer två är komplexitet. Vi lever i en instabil omvärld och många organisationer tänker fortfarande alldeles för linjärt – som om det fanns en enkel orsak och verkan. Så funkar det inte längre. Kvalitetsledning handlar lika mycket om kultur som om struktur.

Vad behöver vi i kvalitetsbranschen bli bättre på?

– Sensemaking, jag tycker inte riktigt det finns en bra översättning på svenska. Alltså att förstå vår kontext på djupet innan vi börjar planera eller sätta mål. Vad säger våra medarbetare? Vad säger marknaden? Vad säger våra siffror? Om vi inte förstår nuläget, kan vi inte heller skapa hållbara förändringar. Det är det jag jobbar med till vardags – att hjälpa organisationer att få samsyn kring sin verklighet.

Vad tycker du att vi ofta missförstår eller glömmer bort när vi pratar om kvalitet i organisationer idag?

– Kvalitet handlar om lärande. Det handlar om att skapa rätt förutsättningar – inte om kontroll. Kontroll skapar inte kvalitet. Däremot ger kvalitet förutsättningar för kontroll. Många stirrar sig blinda på resultat, men glömmer att resultat är just ett resultat av något. Det är förutsättningarna och beteendena bakom som vi behöver förstå och utveckla.

Hur ser du på framtiden för SFK?

– Det finns så mycket att bygga på. Nu ska vi kombinera det 50-åriga arvet med nya idéer och en modern approach. Jag vill att SFK ska bli en tydlig spelare i den nationella debatten om kvalitet och utveckling, både i offentlig och privat sektor. Vi behöver damma av löparskorna – och börja springa.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste