Författaren och trendspanaren Magnus Lindkvist menar att risktagande, kreativitet och förmåga att utläsa kommande trender blivit allt viktigare i ett samhälle där individen kan skapa sin egen rikedom i allt högre utsträckning. Själv spår han en framtid där människans livslängd har dubblerats och där Indiens ekonomi gått förbi USA:s.
För att komma med en affärsidé som kan presentera något nytt på lång sikt är en bred omvärldsbevakning och förmåga att tänka ett steg längre framgångsfaktorer att räkna med.
– I stället för att fokusera på dags- och kvällstidningar och andra nu-medier bör du omge dig av informationskällor som pekar på långsiktiga trender. Du måste gå tillbaka i tiden åtminstone lika långt som du vill se framåt. Gå till historiska arkiv, besök framåtblickande sajter och hälsa på hos mormor lite oftare, säger Magnus Lindkvist.
Boken Trendspanarens handbok utkommer på Liber förlag.