De fem senaste åren har Ikea och Coop tampats om vem som ska toppa listan. I fjol övertog Coop ledningen, men blir nu omsprungen av Ikea som går upp i topp.
Det handlar enligt studiens grundare, Erik Elvingsson Hedén, om Ikea:s förmåga att göra skillnad på bred front.
– Det har lyckats förmedla ett brett ansvarstagande inom många områden. Något som är ganska svårt då konsumenterna sällan lyckas hålla många saker i huvudet samtidigt. Men Ikea lyckas engagera i allt från mångfald, transporter, förpackningar till cirkularitet i största allmänhet.
Fakta
De 10 mest hållbara varumärkena (enligt svenska konsumenter)
Ikea är lite bättre än Coop. Varför?
– De har varit en fajt mellan dem de senaste åren. De har de legat i topp ungefär vartannat år och det beror nog på vilken form de är i. Men det är tydligt att det finns ett väldigt starkt förtroende för Ikea. Sedan presterar Coop också bra, det är inget snack om saken, säger Erik Elvingsson Hedén.
Det är för tolfte året i rad som Sustainable Brand Index, SBI, släpps. Studien undersöker hur olika varumärken upplevs bland konsumenterna i förhållande till de globala hållbarhetsmålen.
Polisen klättrar på listan
På tredje plats kommer Änglamark, som legat högt upp på listan de senaste åren. Därefter placerar sig årets nykomling Matsmart på fjärde plats och tar sig därmed in på listan för första gången. En annan nykomling är Polisen, som klättrar sig upp från elfte till sjätte plats.
Fakta
De 10 som klättrar flest placeringar
– Om man pratar med svenskar tänker man ganska brett kring hållbarhet och där spelar också trygghet och säkerhet in. Just nu har vi en utmanande trygghetssituation i samhället där Polisen har ett viktigt syfte att fylla. Sedan är de också duktiga på att kommunicera, det ska vi inte ta ifrån dem.
I studien har 24 300 svenskar i åldrarna 16–75 svarat på frågor via en enkät. Totalt har 410 varumärken i 35 branscher bedömts under perioden december 2021–februari 2022.
På listan med företag som tappat flest placeringar ligger Kronfågel och Guldfågeln i topp, med 197 respektive 187 placeringar mindre än förra året. Något som enligt Erik Elvingsson Hedén handlar om förra årets skandaler kring de två kycklingproducenternas hantering av kycklingar.
Fakta
De 10 som tappar flest placeringar
”Lång väg kvar”
När företagen rankas av SBI kan de få som mest 200 poäng. 100 poäng inom miljö och 100 poäng inom social hållbarhet. Sammanslaget har vinnaren Ikea 93 poäng, alltså mindre än hälften av full pott.
– Det visar att det är en lång väg kvar att vandra även för vinnaren. Det är inte så många konsumenter som är direkt negativa, men det finns mycket okunskap och osäkerhet kring vad hållbarhet är och vad det innebär för exempelvis Ikea.