nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Vägbyggen, omsorg eller utbildning. Vad upphandlingen än handlar om är det ett kraftfullt instrument för för att bidra till ett hållbart samhälle. Nu finns en standard som hjälp. FOTO: Shutterstock

Upphandling kraftfullt för att skapa hållbar utveckling

– Nu finns standard som hjälp

Swedish Standards Institute, Sis, har släppt en svensk standard som ska guida organisationer i konsten att genomföra hållbara upphandlingar och inköp. Standarden omfattar miljömässiga och sociala samt ekonomiska dimensioner av hållbarhet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Sis har varit med och tagit fram den nya standarden på global nivå och nu fastställs den som svensk standard och finns tillgänglig i svensk översättning. Standarden, som heter SS-Iso 20400 Hållbar upphandling – Vägledning, ska hjälpa alla slags organisationer som vill bidra till hållbar utveckling genom att ta ansvar för inköp och upphandlingar.

– Upphandling är ett kraftfullt instrument för alla organisationer som vill bete sig på ett ansvarsfullt sätt och bidra till ett hållbart samhälle samt till FN:s globala mål för hållbar utveckling, säger Thomas Idermark, vd för Sis.

Han konstaterar att vem en organisation köper ifrån är lika viktigt som vad den köper.

Integreras i policyer

Björn Nilsson, projektledare på Sis, berättar att standarden ger rekommendationer och stöd till organisationer så de kan integrera hållbarhet i sina policyer och rutiner för upphandling och inköp. På så vis hanteras risker och möjligheterna ökar för en hållbar utveckling.

Standarden innehåller bland annat information om principer och områden inom hållbar upphandling, varför organisationer tillämpar hållbar upphandling och hur överväganden kan integreras på en strategisk nivå i upphandlingsrutiner för att säkerställa att organisationens intention, riktning och viktigaste hållbarhetsprioriteringar uppnås.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Nu möter Iso 9001 framtidens krav

Som vi alla vet förändras världen runt omkring oss snabbare och snabbare, vilket gör att organisationer på ett helt annat sätt än tidigare måste omvärldsbevaka och anpassa sig till nya förhållande – så också ISO 9001 och övriga ISO-standarder.

Storbankerna utmanar med personlig service

Nischbankerna har fortsatt hög kundnöjdhet, men utmanas allt mer av de stora etablerade bankerna som stärker sin position genom en kombination av digitala tjänster och personlig service. Det visar årets kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI om bolån, fastighetslån, privatlån och sparande.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.