5 tips för att undvika greenwashing-fällan

Hållbarhet För många är risken att överdriva eller förenkla verksamhetens hållbarhetsarbete stor – och att det därmed utmålas som greenwashing. Här presenteras fem tips för hur du undviker att trampa snett i hållbarhetskommunikationen.

5 tips för att undvika greenwashing-fällan
Foto: Adobe Stock

I dagarna har hallbarhetsplattformen Worldfavor lanserat en anti-greenwashing handbok. En guide som syftar till att rusta företag med kunskap och verktyg för att effektivt kommunicera sina hållbarhetsinsatser samtidigt som man undviker vilseledande eller falska påståenden.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Greenwashing, även känt som grönmålning, är ett begrepp som de flesta hållbarhetsexperter förmodligen är bekanta med. Uttrycket används när en organisation försöker framställa sin vara, tjänst eller sig själv som mer miljö- och klimatvänlig än vad den faktiskt är. Det kan också innebära att man använder något som är eller verkar vara bra för miljön för att avleda uppmärksamheten från något negativt. Förenklat kan greenwashing sammanfattas som vilseledande kommunikation.

Förutom att sammanställa en lista över ord och begrepp man bör undvika i hållbarhetskommunikationen, ger handboken flertalet tips

Här är fem tips för att undvika greenwashing-fällan:

  • Enhetligt språk genom hela din rapport

Undvik att växla mellan tekniskt fackspråk i ett kapitel och klichéer i nästa.

  • Irrelevanta påståenden

Var försiktig med att betona en liten hållbarhetsfaktor när allt annat inte är det.

  • Verifierade tredjepartsintyg

Om dina hållbarhetsinsatser har blivit granskade och verifierade av en tredjepartsorganisation, se till att nämna det i din rapport.

  • Följ ramverk

Följ etablerade ramverk och standarder för att säkerställa att du inte utelämnar någon information som dina intressenter (och även lagar) kräver att du offentliggör

  • Tydliggör ytterligare

Termer som ”socialt ansvarstagande”, ”klimatavtryck” och ”etiskt” kan ha olika betydelser för olika personer, och det är där problemen börjar. För att undvika förvirring, förklara vad termerna betyder i din kontext.

Källa: Worldfavor – The Anti-greenwashing playbook

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.