Ät mer frukt!

Just nu uppmärksammas vikten av hälsosamma mat- och levnadsvanor under parollen Ett friskare Sverige. Statens folkhälsoinstitut står bakom satsningen och menar att svenskarna är för dåliga på att äta grönt.

Ät mer frukt!

Nio av tio. Så många slarvar med grönsaker och frukt och får i sig för lite av det rekommenderade intaget på ett halvt kilo grönt om dagen. Det visar siffror från Statens folkhälsoinstituts nationella folkhälsoenkät.

Livsmedelsverket rekommenderar att vuxna och barn över tio år äter frukt och grönsaker minst fem gånger per dag, det vill säga tre frukter och två rediga salladsnävar. Men det finns skillnader mellan hur duktiga vi är på att knapra äpple och morot. Bland annat är kvinnor bättre än män på att få i sig tillräckligt.

– Förutsättningarna för hälsosamma matvanor varierar stort mellan olika grupper. Personer med god ekonomi och lång utbildning har ofta bättre matvanor än personer med kort utbildning och låg inkomst, säger Pia Lindeskog, chef för avdelningen för levnadsvanor och livsmiljö på Statens folkhälsoinstitut.

I Arjeplog äter 1 procent av männen tillräckligt med frukt och grönt, medan 19 procent av kvinnorna i Täby följer Livsmedelsverkets rekommendation. Bland dem som äter allra minst frukt och grönt uppger 71 procent av kvinnorna och 62 procent av männen att de vill öka sin konsumtion, och av dem anser 11 procent att de behöver stöd för att göra det.

– Genom att äta mycket frukt och grönsaker ökar vi möjligheterna att må bra samtidigt som vi motverkar flera vanliga sjukdomar, säger Pia Lindeskog.

Fem tips för goda matvanor från Statens folkhälsoinstitut:

  1. Ät regelbundet. Kroppen fungerar bra om du äter regelbundet – frukost, lunch, middag och två till tre mellanmål.
  2. Välj fibrer. Frukt och grönt är en bra fiberkälla. Du kan också välja grovt bröd och fullkornsris för att ytterligare öka fiberintaget.
  3. Kom ihåg fisk. Fisk är nyttigt av flera skäl, den har ofta låg fetthalt och innehåller nyttiga fettsyror. Dessutom är fisk ofta ett bättre klimatval än kött.
  4. Titta efter nyckelhålet. Nyckelhålet gör det enklare att välja hälsosam mat.
  5. Använd tallriksmodellen. Dela in maten på tallriken i tre delar, två stora och en liten. En av de stora består av grönsaker, rotfrukter och frukt, den andra av potatis, ris, pasta och bröd. Den minsta delen är avsedd för kött, fisk, ägg eller baljväxter som bönor och ärter.
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.