Delaktig personal ger bättre genomslag för it

It i hemtjänsten får bättre genomslag när personalen är delaktig i att välja it-verktyg. Det visar en ny avhandling från Umeå universitet.

När personalen ges ansvar att själva arbeta fram vilka it-verktyg som är viktiga för deras arbete befäster man de nya tekniker i de dagliga rutinerna. Umeå universitet presenterar i dagarna en doktorsavhandling som sätter fokus på hur informationsteknik har införts och används inom äldreomsorgen.

Avhandlingen visar bland annat hur mycket och på vilket sätt it används. Genom att använda it i hemtjänsten får man en direkt effekt på arbetsmetoder och koordinering. Därmed kan personalen snabbare agera och lösa praktiska problem.

– Att veta hur man kan använda it i olika situationer ger större inflytande och en friare arbetssituation. En del är rädda för att förlora sitt arbete och för att använda teknik som de inte behärskar. Samtidigt tror jag att många känner sig stolta och trygga i att alltid ha korrekt information med sig på fältet, och veta att kollegan bara är ett mobiltelefonsamtal bort om det kniper, säger forskaren Carljohan Orre.

Anpassade it-lösningar krävs

Resultatet visar även att valet av it påverkas av arbetsplatsens omgivande miljö. Lokal och centralstyrd organisation och administration ställer skilda krav på informationsteknik. Höghus, villaområden, hemtjänst eller ålderdomshem har olika behov av informationsteknik och kräver olika it-lösningar. Att balansera deras behov mot varandra är viktigt för att öka kvaliteten och effektiviteten i hemtjänsten.

I studien ingår bland annat hemtjänsten i Västmanland och Västerbotten.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste