– Vi är stolta över vårt arbetet och kan nu titulera oss ett hälsodiplomerat företag i två år till, säger Johan Rosenqvist, personalchef på Kalix Tele24. Eftersom det är lätt att bli hemmablind känns det tryggt när en extern part ger oss feedback. Vi har jobbat hälsoorienterat under många år och har hittat bra rutiner för arbetet. Men under resans gång har vi lärt oss att det alltid finns saker att förbättra, därför är det viktigt att det även finns utrymme för flexibilitet i våra handlingsplaner.
Lägre ljudnivå minskar stressen
Ljudmiljön är en av de stora arbetsmiljöfrågorna inom kontaktcenterbranschen och under de senaste åren har företaget bland annat dragit igång ett långsiktigt akustikprojekt för att sänka ljudnivåerna och göra miljön mindre stressande. Inom projektet görs regelbundna ljudmätningar och man har satsat på mer ljuddämpande inredning och väggar. Företaget har velat göra det lättare att återhämta sig efter stressiga perioder genom förbättrat vilorum och meditation som en den del av de frivilliga träningspass som personalen erbjuds.
– Vi på Korpen har kunnat konstatera att det hos Kalix Tele24 finns ett långsiktigt arbete som bedrivits av eldsjälar under många år, säger Jonas Flank på Korpen.
publicerad 23 augusti 2013