För tio år sedan frågade Kvalitetsmagasinet sina läsare om hur deras arbetsliv såg ut. Nu har redaktionen gjort samma undersökning igen för att se hur dagens kvalitetsmänniska är, och hur yrkesrollens utmaningar har förändrats över tid.
Så har kvalitetsarbetarens arbetsliv förändrats på 10 år
Kvalitetsrollen Då tjänade en av fyra över 50 000 kronor i månaden. Idag gäller det för två av tre. Kvalitetsansvariga är i snitt lite äldre och har i högre utsträckning en eftergymnasial utbildning jämfört med 2014. Det visar Kvalitetsmagasinets läsarundersökningar.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Då svarade 302 läsare på en webbenkät som skickades ut i juni 2014. Årets undersökning baseras på svar från 124 personer.
- En jämförelse mellan 2014 och 2024 års resultat visar bland annat att kvalitetsansvarigas löner har ökat. Då tjänade 60 procent över 40 000 kronor i månaden – idag gör 94 procent det. Två tredjedelar tjänar mer än 50 000 kronor i månaden, och knappt en tredjedel tjänar mer än 60 000 kronor i månaden.
- För tio år sedan var det vanligast med KMA-ansvariga, alltså personer som ansvarade för kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Idag ansvarar mer än hälften av de svarande över ännu fler områden.
- Andelen kvalitetsansvariga med en examen från högskola eller universitet har ökat med tio procent. Av dem har drygt hälften studerat kvalitet och utveckling. 39 procent anger att de har gått en eller flera kurser via jobbet, medan tio procent anger att de är autodidakta.
Kön
2014: 51 procent av de svarande var kvinnor, 49 procent var män.
2024: 62 procent av de svarande är kvinnor, 37 procent är män och 1 procent är ickebinära.
Ålder
2014: 64 procent var över 46 år eller äldre.
2024: 73 procent är över 46 år eller äldre.
Lön
2014: 1 av 4 hade en lön över 50 000 kronor i månaden.
2024: 2 av 3 har en lön över 50 000 kronor i månaden. 29 procent av de svarande tjänar mer än 60 000 kronor.

Andel tid som ägnas åt kvalitetsfrågor
2014: 4 av 10 ägnade mindre än 40 procent av sin arbetstid åt kvalitetsfrågor.
2024: 2 av 10 ägnar mindre än 40 procent av sin arbetstid åt kvalitetsfrågor.
Ansvarsområden
2014: 85 procent hade andra ansvarsområden utöver kvalitet.
2024: 81 procent har andra ansvarsområden utöver kvalitet.
Antal år med kvalitetsfrågor
2014: 1 av 4 hade jobbat med kvalitetsfrågor i högst fem år.
2024: 1 av 4 har jobbat med kvalitet i 6 till 10 år.

Utbildning
2014: 7 av 10 hade en examen från universitet eller högskola.
2024: 8 av 10 har en examen från högskola eller universitet. Av dem har knappt hälften studerat kvalitet och utveckling.
Kvalitetsfrågornas ställning på arbetsplatsen:
Kvalitetsfrågors ställning verkar inte ha förändrats avsevärt de senaste tio åren, enligt de svarande. Frågorna upplevs ha lika stor prioritet hos ledningen, och möjligheterna till personlig utveckling är snarlika. Den största förändringen gäller kvalitetsarbetets upplevda betydelse på arbetsplatsen. 2014 ansåg 48 procent att kvalitetsarbetet hade stor betydelse i verksamhetens långsiktiga utveckling. Idag svarar 59 procent samma sak.
Såhär svarade deltagarna på fyra påståenden om kvalitetsfrågors ställning på arbetsplatsen:
Påstående 1: Kvalitetsarbetet har mycket stor betydelse i verksamhetens långsiktiga utveckling.
Svar | 2014 (%) | 2024 (%) |
Stämmer inte alls: | 2 | 1 |
Stämmer till viss del: | 17 | 13 |
Stämmer någorlunda: | 33 | 27 |
Stämmer fullständigt: | 48 | 59 |
Kvalitetsarbetet har mycket stor betydelse, men vi får tyvärr inte mycket utrymme att vara med och påverka de beslut som fattas.
Påstående 2: Jag har stora möjligheter att driva kvalitetsfrågorna i verksamheten.
Svar | 2014 (%) | 2024 (%) |
Stämmer inte alls: | 3 | 2 |
Stämmer till viss del: | 24 | 23 |
Stämmer någorlunda: | 44 | 48 |
Stämmer fullständigt: | 30 | 27 |
Hållbarhetsarbetet tar mycket större plats än rena kvalitetsfrågor.
Påstående 3: Kvalitetsfrågorna har hög prioritet i ledningsbeslut.
Svar | 2014 (%) | 2024 (%) |
Stämmer inte alls: | 7 | 6 |
Stämmer till viss del: | 28 | 33 |
Stämmer någorlunda: | 41 | 40 |
Stämmer fullständigt: | 25 | 21 |
Vi lägger mycket tid på att ta fram beslutsunderlag, med sedan prioriteras analys av underlaget bort. Man vill raskt komma till beslut och gå vidare.
Påstående 4: Jag har stora möjligheter till personlig utveckling inom kvalitetsområdet.
Svar | 2014 (%) | 2024 (%) |
Stämmer inte alls: | 8 | 6 |
Stämmer till viss del: | 30 | 30 |
Stämmer någorlunda: | 38 | 35 |
Stämmer fullständigt: | 25 | 29 |
Det har varierat över tid, från ganska stora möjligheter till nu små möjligheter. beror på att det nu fokuseras på ekonomi.