nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Män med varsin skylt - ja och nej
Ge olika åsikter utrymme så kan ni få fram ännu bättre resultat, visar en ny doktorsavhandling. FOTO: Shutterstock

Motsättningar kan frigöra genialitet i företaget

Den bästa lösningen när det är spänningar i ett företag behöver inte vara en urvattnad kompromiss. Det menar Medhanie Gaim i en ny avhandling vid Umeå universitet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I synnerhet inom kreativa näringar som arkitektföretag kan det vara avgörande för företagets framgång att ta vara på olika åsikter och förslag.

– Den energi som finns i spänningar kan fångas upp och öppna för nya möjligheter. Lösningen behöver inte vara att välja mellan A eller B, utan kan lika gärna resultera i frågan ’varför inte C?’, säger Medhanie Gaim som är lärare och doktorand vid Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Ge utrymme för dialog

Hans doktorsavhandling ”Paradoxen som det nya normala: Essäer om inramning, ledning och upprätthållande av organisatoriska spänningar” visar att det som krävs är ett utrymme för dialog. Att knyta samman och gå bortom motsatser och placera dem i ett nytt sammanhang.

– Med rätt utrymme välkomnas spänningar. Komplementära egenskaper och kvaliteter i företaget eftersträvas istället för att motarbetas, säger Medhanie Gaim.

Den empiriska studien visar att företaget för att hantera paradoxer måste beakta medarbetarnas och ledningens känslor, kognitioner och beteenden, liksom organisatoriska förutsättningar som att tankesätten etableras i organisationen.

– Genom att acceptera paradoxer som något normalt och ta vara på den utvecklingspotential som ett paradoxalt angreppssätt möjliggör kan bitar av genialitet frigöras i organisationen, säger Medhanie Gaim.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.