Brister i dataskydd har seglat upp som ett av företagens absolut största orosmoln internationellt, som till och med går före klimathot.
Nu kommer nya siffror om att nio av tio kunder väljer bort företag som är vårdslösa med kundens personuppgifter. Detta enligt en undersökning som Cisco genomfört: 2022 Data Privacy Benchmark Study. Det innebär att en cyberattack mot ditt företag kan få negativa konsekvenser även på lång sikt i form av förlorade kunder.
Enligt Cisco drabbas fler än 200 000 svenskar om året av olika slags identitetsstölder, varav de allra flesta sker på nätet. Det är den vanligaste typen av bedrägeribrott i Sverige enligt Cisco.
Allt viktigare fråga
I Ciscos undersökning har konsumenter från 27 olika länder deltagit och nio av tio förklarar att de väljer bort företag där man inte litar på att deras personuppgifter hanteras på ett säkert sätt.
– Det är inget tvivel om att dataintegritet blir ett allt viktigare för företag oavsett hur stora de är eller var de är baserade. Vi ser också att expertis och ansvar för integritet får ett allt större fokus inom it-säkerhetsbranschen, säger Harvey Jang, Chief Privacy Officer på Cisco.