Slutsatsen är tydlig i PwC:s senaste vd-undersökning, som presenterades i går på Världsekonomiskt forum i Davos, Schweiz. Omställning är inte längre ett projekt – det är ett konstant tillstånd. Rapporten, som bygger på svar från drygt 4 700 företagsledare globalt, inklusive 102 svenska vd:ar, visar att svenska företag ställs inför både stora möjligheter och omfattande utmaningar.
PwC:s vd-undersökning: Framtidens vd ”en förändringsledare”
Förändringsledning De vd:ar som lyckas bäst under 2025 och framåt är de som vågar ta ledarskap i förändringens tid. Det är grundbudskapet i PwC:s 28:e globala vd-undersökning.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Trots ett turbulent globalt klimat, präglat av geopolitiska konflikter, makroekonomisk instabilitet och teknologiska omvälvningar, uttrycker svenska företagsledare en ovanligt stor optimism. Hela 65 procent av de svenska vd:arna tror på ökad global tillväxt under 2025 – betydligt högre än det globala snittet på 58 procent.
Även för svensk ekonomi är prognosen ljus; 71 procent av vd:arna ser en positiv utveckling under året. Det skiljer sig kraftigt från motsvarande siffra förra året, då endast 37 procent av svenska vd:ar trodde på global tillväxt inom överskådlig framtid.
Optimism bland svenska vd:ar
Sofia Götmar-Blomstedt, vd för PwC Sverige, är inte förvånad över de stora svängningarna från år till år. Hon anser att siffrorna speglar sin samtid: makroekonomisk instabilitet, geopolitisk oro och globala kriser som pandemin ger en mer pessimistisk syn på framtiden.
– I Sverige hade vi dessutom ökat fokus på gängkriminalitet och en stor osäkerhet runt vår Natoansökan när den förra undersökningen gjordes. Då såg vi att svenska företagsledare hade en ovanligt låg tro på tillväxt. Nu är vi uppe på en mer normal nivå. Svenska vd:ar brukar normalt vara lite mer optimistiska än genomsnittet, säger hon.
Men optimism kan bli farligt om den leder till passivitet. Rapporten visar att 37 procent av de svenska vd:arna anser att deras företag bara är konkurrenskraftiga i högst tio år till om de inte ställer om sina verksamheter. Det är en insikt som ställer stora krav på ledarskapet – att våga agera medan framtiden fortfarande kan formas.
Sofia Götmar-Blomstedt ser ett samband mellan den starka tron på framtida tillväxt och den stränga synen på utsikterna att lyckas om man inte klarar av att förändra verksamheten. Förändring är helt enkelt det nya normala.
– Förändring skapar ju ofta innovation och tillväxt, säger hon. 37 procent är lägre än det globala snittet, men teknikskiftet och klimatfrågorna gör att allt fler även i Sverige ser behovet av en omställning.
”Vi ligger efter i Sverige”
Rapporten visar att artificiell intelligens är en av de största omvandlingskrafterna för företag globalt. Över 80 procent av vd:arna har implementerat AI på något sätt i sin verksamhet, och 33 procent av de globala vd:arna rapporterar att AI redan har bidragit till ökade intäkter och lönsamhet.
Men i Sverige ser situationen annorlunda ut. Här uppger endast 15 procent att AI bidragit till intäktsökningar, och ännu färre ser en tydlig effekt på lönsamheten. Det bekymrar Sofia Götmar-Blomstedt att Sverige, som länge varit en ledande nation inom digitalisering, har halkat efter i AI-utvecklingen. Själv betraktar hon teknikskiftet och den påverkan AI kommer att ha på näringslivet som den mest avgörande frågan för företagsledare.
– Vi ligger efter i Sverige, det visar även AI-kommissionens rapporter. Men de trender vi ser i årets undersökning tyder förhoppningsvis på att vi ökar tempot. Tittar vi på Kina och USA finns väldigt stark innovation kopplat till tech och AI. Det tror jag är den starkaste drivkraften globalt som jag hoppas blir starkare även i Europa. Det finns risker med om vi halkar efter.
Till sist, är framtidens vd en förändringsledare?
– Jag tror att det klara svaret på det är ja. De senaste tre åren har våra undersökningar visat att omkring 40 procent av vd:arna ser behovet av en omställning, och de flesta av dem säger att det måste ske inom en femårsperiod. Behovet kan naturligtvis variera mellan branscher, men är man i en bransch som påverkas mycket av det som driver innovationskraften i samhället tror jag definitivt att vd:n är en förändringsledare.
Fakta: Rapportens guldkorn
I år ser vi återigen att svenska företag ligger långt efter i AI-racet. En tredjedel (33 procent) av vd:arna globalt svarar att AI har bidragit till att öka företagets intäkter och lönsamhet under det senaste året. Tyvärr är svaren från svenska företagsledare på en betydligt lägre nivå, 15 respektive 17 procent.
Rapporten visar globalt att man inte ser särskilt stora neddragningar till följd av AI, tvärtom har man anställt fler till följd av AI. Endast 13 procent globalt har dragit ner på antalet medarbetare. Dessutom har en högre andel globala företag (17%) tvärtom ökat sin personalstyrka till följd av AI. I Sverige är motsvarande siffror åtta respektive sex procent.
En majoritet (58%) av världens företagsledare tror på ökad global tillväxt under 2025, det är en rejäl ökning från förra årets 38 %. Det är bara vid två tillfällen de senaste tio åren som globala företagsledare varit så pass optimistiska (pandemiåren 2021 och 2022).
Svenska vd:ar är än mer optimistiska om framtiden, där hela 65 procent tror på ökad global tillväxt, vilket kan jämföras med att endast 31 procent gav samma svar förra året. När det gäller tillväxten i det egna landet skiljer sig resultatet en hel del mellan länder där t.ex. Tyskland är mest pessimistiska och Indien mest positiva.
4 av 10 företagsledare svarar att de måste ställa om sin affärsmodell inom tio år för att vara fortsatt konkurrenskraftiga – denna siffra har varit konstant under ett par år, och verkar vara här för att stanna.
De stora hoten som företag globalt ser är makroekonomisk instabilitet, ökad inflation och cyberrisker, samtliga tre har ökat något sedan förra året.
63 procent av företagen har initierat klimatvänliga investeringar under det senaste året, och så många som 69 procent av de svenska respondenterna ger samma svar. Var tredje global företagsledare rapporterar även att investeringarna medfört större intäkter från produkter eller tjänster.
Källa: PwC Sverige