Så ska SJ höja kundnöjdheten

Nyligen fick de bottenbetyg av kunderna. Nu är SJ med och finansierar en ny doktorandtjänst för att öka tågens punktlighet.

Så ska SJ höja kundnöjdheten
Kasper Dudzik

Svenskt kvalitetsindex senaste mätning av transportbranschen visade att resenärerna var rejält missnöjda med tågbranschen, inte minst med SJ. Nu går SJ, Banverket och Vinnova samman för att finansiera en ny doktorandtjänst vid avdelningen för Kommunikations- och transportsystem på Linköpings universitet. Målet är att öka tågens punktlighet inom tre år och på så vis också minska trängseln på spåren, något som i sin tur kan leda till ytterligare förseningar.

– Med noggrannare beräkningar kan vi optimera tidtabellen för att minimera förseningar. Det här doktorandprojektet är spännande och viktigt för SJ och tågtrafiken. SJs mål är att ge resenärerna bättre service och kvalitet, säger Dan Olofsson, chef för produktionsplaneringen på SJ.

Jämnare flöde

Tommy Jonsson, planeringschef för Banverkets Leveransdivision, betonar att en liten störning i det komplexa järnvägsnätet kan växa till större störningar i andra delar av landet. Enligt SJ kommer de flesta persontåg i tid, men snabbtåg som åker längre sträckor är ett problem.

Doktoranden kommer bland annat att undersöka var extra tidsmarginaler behövs i tidtabellerna och hur avgångstider ska läggas för ett jämnare flöde i trafiken.

För tillfället tar man emot ansökningar till doktorandtjänsten som beräknas tillsättas i april.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.