Så tacklar du de vanligaste kundtyperna

Kundfokus Förmågan att förstå och bemöta människor är A och O i verksamheter med kundrelationen i fokus. Försäljningsexperten Patrik Nordkvist listar sex vanliga kundtyper.

Så tacklar du de vanligaste kundtyperna
Att ha koll på kundtyperna gör det lättare att prata om och med en kund. Foto: Stockadobe

Den undersökande kunden

Har ofta ett specifikt problem och shoppar runt efter den bästa lösningen. Den här kundtypen finns både i B2B och B2C. Företagskunden söker ofta strukturerat för att skapa underlag för framtida inköp eller upphandling. Konsumentkunden har ofta en personlighet med stort behov av att sätta sig in i och förstå ett ämne före beslut.

Lämpligt bemötande: Tillhandahåll kunskap i alla former, som whitepaper, bloggartiklar, webbinar eller produktspecifikationer. Möts kunden av enbart budskap eller försök att få till en affär är risken att kunden söker sig någon annanstans.

Den obeslutsamma kunden

Har förmodligen läst på och jämfört produkter men är av något skäl inte redo att ta ett beslut.

Finns både i B2B och B2C. Konsumentkunden upplever sannolikt en osäkerhet kring din produkt eller ditt företag. Företagskunden kan även återspegla osäkerhet hos någon annan i organisationen – försök genom frågor, nätverkande och iakttagelser ta reda på vari obeslutsamheten ligger.

Lämpligt bemötande: Visa att du kan och vill lösa deras problem samtidigt som du aktivt försöker ta reda på vad som hindrar dem från beslut. När problemet är identifierat, lös det så fort som möjligt så blir det affär.

Redo att köpa-kunden

Den enklaste kunden att hantera, som redan har all information och i stort sett väntar på att du ska be om ordern. Risken är dock att en annan leverantör hinner före och erbjuder en smidig köpupplevelse, eller att du inte klarar av att leverera utifrån löften och förväntan.

Lämpligt bemötande: Gå på avslut och se till att allt kopplat till affären fungerar så smidigt som möjligt. I komplexa affärer gäller det att ha en tydlig process för avtalsskrivning och så vidare, i enklare affärer att allt flyter på sömlöst.

Lägsta pris-kunden

En kund som många företag vill undvika, som jagar bästa pris och rabatter och vill få en bra deal hellre än bästa lösning. De kan också dra ut på affären och spela ut olika leverantörer mot varandra. Är vanligast inom B2C men förekommer även i B2B. Ju mer beroende du blir av dessa kunder, desto mer krävande på rabatter och lägre pris kommer de att bli.

Lämpligt bemötande: Välj bort dessa kunder eller ge dem det bästa priset direkt och driv hårt mot affär. Blir det ändå ingen affär, avsluta snyggt och ödsla inte mer tid på dem. På B2C-sidan kan du få denna kund att köpa genom tidsbegränsade rabatter och erbjudanden.

Den lojala kunden

Troligen dina bästa och mest långvariga kunder, som är nöjda med dig, ditt företag och din produkt. De förekommer inom både B2B och B2C och är utmärka att använda i olika former av utveckling och som referenskunder.

Lämpligt bemötande: Fortsätt utveckla relationen och leverera på en bra nivå. Ta dem inte för givna, om de inte känner sig uppskattade kan lojaliteten falna.

Den missnöjda kunden

En problematisk kund som tar kraft och tid att lösa för organisationen. Lyckas ni inte vända missnöjet till nöjdhet kan det påverka försäljningen negativt. Från mun till mun, via sociala medier och rejtingsajter kan de påverka tusentals andra kunder.

Lämpligt bemötande: Lös kundens problem snabbt, genom att till exempel be om ursäkt, hålla kunden informerad om vad ni gör, lova mindre än ni kan hålla och vid behov ge kompensation.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.