Seglats mot bättre verksamhet

Handelsföretaget Ahlsell har gett sig ut på en upptäcksresa i sin egen verksamhetsutveckling. Resan sker med hjälp av ett verktyg som ska förbättra företagets lönsamhet och affärsmannaskap.

Ahlsell är ett av landets större handelsföretag inom områdena verktyg, el, kyla, VVS och gör det själv. Företaget jobbar decentraliserat genom många små resultatenheter över hela landet vilka är relativt oberoende av varandra. Varje månad gör Ahlsell en central sammanställning där de enheter med bästa ekonomiskt resultat kvalar in i den centrala ”ahlsvenskan”. De som inte kommer med får istället vara med i kvahlserien. På Ahlsell upptäckte man att vissa enheter aldrig kvalade in i ahlsvenskan medan det gick bättre för andra och Laila Fahlborg på Ahlsell fick därför i uppgift att ta reda på vad det berodde på.

– Tanken var att lyfta de mindre vinstrika lokala enheterna genom att förstå vilka faktorer som gjorde att det gick bättre för andra med samma förutsättningar, berättar Laila Fahlborg.

Hon besökte några av Ahlsells mest lönsamma enheter och kom fram till ett antal framgångsfaktorer.

Upptäcksresan

Att arbeta med engagerat ledarskap och allas delaktighet, med mål och måluppföljning, ständiga förbättringar, processer och affärsmannaskap var faktorer som gjorde att det gick bra för vissa av Ahlsells enheter.

Ur den kunskapen skapade Ahlsell upptäcksresan, ett verktyg som ska hjälpa de olika verksamheterna att vidareutveckla sig själva. I upptäcksresan får företagen ett sjökort där de seglar mellan olika resmål och målen är de framgångsfaktorer Laila Fahlborg hittade i sin undersökning. Vid varje anhalt ska man ge konkreta förslag för att öka lönsamheten, exempelvis genom bättre lagarbete och mer kostnadseffektiva rutiner. Man diskuterar hur förbättringarna ska genomföras, mätas och följas upp. Förslagen skrivs sedan in i en loggbok.

– Varje enhet planerar med hjälp av materialet sin egen resa eftersom vi anser att den egna upptäckten är grunden för lärande och utveckling, säger Laila Fahlborg.

Cheferna utbildas i materialet och genomför sedan resan tillsammans med sina medarbetare, Upptäcksresan är helt anpassad efter Ahlsell och innehåller exempel ur företagets verklighet. Deltagarna ska känna igen sig och kunna relatera till den dagliga arbetssituationen. Hittills har fjorton chefer utbildats i materialet och fler kommer det att bli.

Sedan upptäcksresan startade har vissa förändringar också skett i Ahlsvenskan. Någon som länge legat i kvahlserien har lyckats ta sig vidare.

– Men jag har inte gjort några djupanalyser om det beror på upptäcksresan eller inte, arbetet har inte hållit på i mer än tio månader och kvalitetsarbete tar tid, avslutar Laila Fahlborg.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.