Sociala medier ger medborgarkontakt

Västerås kommun har börjat använda sociala medier i kontakt med kommuninvånarna. För kommunikationschef Siw Adolfson är det självklart att Västerås Stad ska finnas med i det sociala medielandskapet.

Bättre internkommunikation, ett enkelt sätt att nå ut till kunder och göra de rätta rekryteringarna. Det är några av fördelarna med att använda sig av sociala medier. Om man använder dem rätt, vill säga. Men användande av exempelvis Tvitter, Facebook och Linkedin på arbetet är omdiskuterat, där ena sidan förbjuder funktionerna medan den andra använder dem som kanaler både internt och externt. Mer om det kan du läsa i senaste numret av Kvalitetsmagasinet.

Västerås stad har börjat använda de nya kanalerna för att utveckla kontakten mellan kommunen och västeråsarna. De har en sida på Facebook och ett konto på Twitter. Här läggs nyheter, lediga jobb och olika aktiviteter ut och här finns även möjlighet att ställa frågor, lämna synpunkter och ha en ganska direkt kommunikation med staden. Twitter kan dessutom användas som ett verktyg för att ge löpande rapport från exempelvis ett evenemang.

– Det sociala medielandskapet kommer det att bli en allt vanligare kanal att kommunicera via och ger det oss som organisation möjlighet att ha en dialog med västeråsarna, säger Siw Adolfson, kommunikationschef i Västerås stad.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.