Stå inte för dina åsikter!

Alla människor både är och lär olika. Det som förvånar mig är att det fortfarande är förhållandevis få som känner till vilka olika resultat som går att uppnå utifrån val av upplägg, lokal och antal deltagare. Troligtvis beror det på att de flesta gått i en traditionell skola med katederundervisning. Oavsett val av upplägg så är uppföljningen efteråt nödvändig för att det ska ge långsiktig nytta och ökad lönsamhet. Om det exempelvis finns tre timmar att tillgå på en konferens för ett bestämt syfte, hur kan de timmarna fördelas? Hur kan deltagarna förbereda sig så att de kan vara sitt allra bästa? Vad är skillnaden på en tre timmars föreläsning och en lika lång utbildning? Vilka olika inlärningsstilar har våra medarbetare och går det att integrera dessa? Kan alla föreläsare även utbilda? Jag brukar säga att jag som föreläsare kan bidra till att deltagarna blir inspirerade och om jag anlitas som utbildare blir deltagarna transpirerade. En föreläsning väcker lusten och en utbildning får deltagarna att börja svettas. Det är lika stora skillnader som att titta på tv-sporten och idrotta själv. Det är viktigt att redan innan vara noga med vad deltagarna förväntas bidra med till verksamheten efteråt. Jag brukar kalla det för att ge alla en sportslig chans att bli delaktiga i att bli Kravmärkta och närodlade medarbetare.

I antikens Grekland var en pedagog en slav som ledsagade barn till och från skolan och ibland även undervisade dem i hemmet. Pedagog = En underbetald personlig assistent. Det äldre svenska ordet ”skola” användes för något som inte var förhandlingsbart, som sedan blev ”skall” och som nu bytts ut till det korta ”ska”. Rätt spännande val av ord på våra barns arbetsplats under skolplikten tycker jag. Våra barn skola vara på sin skola!

Vid all utbildning av både vuxna och unga är det viktigt för mig att känna till vilken ”era” vi väljer att befinna oss i. Många ord som berör utbildning slutar nämligen på -era. Kommunicera, informera, diskutera, analysera, reflektera, argumentera, respektera, reagera, debattera, konversera med flera. Det som verkligen kan beröra en mottagare inombords är konsten att resonera. Varje deltagare på en utbildning är för mig ett instrument med en resonanskropp. Hela gruppen bildar tillsammans en orkester. När läraren/dirigenten väckt lusten hos varje deltagare att använda sitt instrument på ett sätt så att den vill spela på de rätta strängarna då uppstår det ljuv musik! Det mest lärorika för mig personligen har varit att få färdas tillsammans med andra människors tankar en stund, om så bara under en lunch. Som femtonåring sökte jag till en musikskola och kom in på dispens för min låga ålder och utbildades sedan tillsammans med personer i olika åldrar med helt olika bakgrund. Andras sätt att tänka, drömma och agera väckte min nyfikenhet och lärde mig tidigt att det går att få fler svar på samma fråga när det ges utrymme för fler sätt att tänka och göra. Spännande! Att kunna stå upp för det man säger är ett av alla stående uttryck. Överallt står det åsikter, formuleringar och tankar. Ibland när jag har berättat vad jag står för så utelämnar jag av olika skäl vissa delar så att jag till slut står i vägen för mig själv. Nuförtiden väljer jag därför att istället stå bakom både mina åsikter och insikter. Så, när du vet vad du står för, stå inte FÖR dig själv och skym insikten. Stå bakom!

Anna Källdén är Ordläkare på utbildningsföretaget naturligt-VIS

anna@naturligt-vis.com

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.