Tre tungviktare i innovationstoppen

Innovation Volvo Cars är det företag som uppfattas som det mest innovativa företaget i Sverige. Det visar en undersökning om innovation som genomförts av Novus på uppdrag av Dassault Systèmes.

Tre tungviktare i innovationstoppen

300 beslutsfattare i svenska nyckelindustrier har deltagit i undersökningen och svarat på frågan Vilket svenskt företag uppfattar du som mest innovativt, oavsett bransch? Av de som valde att nämna ett svenskt företag var det 20 procent som svarade Volvo Cars.

När samma fråga ställdes till företagsledare i motsvarande undersökning 2014, delade Ikea och Ericsson på förstaplatsen med Volvo Cars på tredje plats. I årets undersökning får Ikea och Ericsson 17 procent vardera, de tre företagsjättarna tog med andra ord hem mer än hälften av rösterna.

De två uppstickarna på topp fem är musikstreamingföretaget Spotify som fick 6 procent av rösterna, följt av börsraketen Fingerprint Cards, som specialiserar sig på system för fingeravtrycksavläsning, med 5 procent.

– Volvo Cars gör ett utmärkt arbete med att leda viktiga utvecklingsområden i en bransch som ställs inför växande utmaningar. Nya sätt att applicera nätverksuppkoppling för en förbättrad körupplevelse, fokuseringen på hållbarhet och miljövänlighet och det förväntade genombrottet för förarlösa bilar är exempel på de omvälvningar som väntar fordonsindustrin. Konvergensen av ny teknologi gör det rimligt att tro att fordonsindustrin kommer att vara en av spjutspetsindustrierna för innovation även under de kommande åren, säger Mårten Gustafsson, försäljningsdirektör för norra Europa på Dassault Systèmes.

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.