Många av de etablerade kvalitetsmodellerna kom till runt 1990, så även Institutet för Kvalitetsutvecklings, SIQ:s, Modell för kundorienterad verksamhetsutveckling. Mycket har hänt på de 25 år som gått, digitalisering, hållbarhet och innovation är begrepp som blivit allt viktigare och som även påverkar kvalitetsarbetet.
– Verksamheterna och inte minst ledarskapet möter nya utmaningar som inte blir omhändertagna i kvalitetsmodellen. Därför är det viktigt att se över den så att den blir ett verktyg för dagens utmaningar, säger Åsa Rönnbäck, forskningsansvarig på SIQ.
Tre viktigaste utmaningarna
Åsa Rönnbäck är den som håller i trådarna för revideringen av SIQ:s modell. Två viktiga studier ligger till grund för arbetet. Den ena är den så kallade SQMA-studien, en nationell kartläggning av de viktigaste utmaningarna i kvalitetsarbetet. Den andra är en studie där forskare granskat hur dessa utmaningar omhändertas i de fyra olika kvalitetsmodellerna EFQM, SIQ, Malcolm Baldrige och Iso 9001:2000.
Resultaten visar att modellerna inte hanterar tre av de viktigaste utmaningarna som kom fram i SQMA-studien: att göra kvalitetsarbetet till en strategisk ägarfråga, att involvera kunden i förbättringsarbetet och att bygga robusta men anpassningsbara processer.
– Fokus har tidigare legat mer på organisationens inre liv, men för att bli relevant för ägare och ledning måste fler perspektiv komma in. Vad diskuterar man i ledningsgruppen? Hur prioriterar ägarna? Detta måste avspegla sig i modellen, konstaterar Åsa Rönnbäck.
Se ekonomiska resultat
Hållbarhet är ett exempel. Åsa Rönnbäck poängterar att frågor kring samhällsengagemang, medarbetare och miljö har funnits med i SIQ:s modell sedan starten, men att de behöver få en tydligare koppling till det ekonomiska perspektivet och väga tyngre i modellen.
– Hållbarhet handlar inte bara om att vilja gott för omvärlden. Det handlar om bättre affärer, bättre verksamhet och även bättre ekonomiska resultat, säger Åsa Rönnbäck.
Andra begrepp som inte omhändertas i SIQ:s modell, men som är viktiga frågor som diskuteras i affärslivet, är kreativitet, innovation, agility, värdeskapande nätverk och värdeskapande med kunderna.
Vad leder till resultat?
Poängsättningen är ett annat område som behöver förändras i modellen.