Misstag 2 innebär att man kräver in för mycket information initialt. Undvik därför en massa statistik utan låt medarbetarna kort och koncist presentera problemet och grovt hur de tänker sig åtgärda det. Detaljuppföljning kan komma senare.
Misstag 3 handlar om att man bara ser stora förbättringar som intressanta. Ofta gör man misstaget att inte också ta emot små till synes mer ointressanta förslag med öppna armar. Ta vara även på cykelställsfrågorna om personalen tycker de är viktiga. Forskning visar att ju fler förslag som kommer in och förbättringar som genomförs, desto bättre blir kvaliteten på de bästa och viktigaste.
Misstag 4 är att göra förbättringsarbetet till en fråga för experter. Det är viktigt att göra det enkelt så att alla kan delta, inte bara eldsjälar, kvalitetschefer och verksamhetsutvecklare. Det är bättre att låta dessa personer inspirera och lära upp organisationen istället för att de tar hand om förbättringsarbetet själva.
Misstag 5 innebär att man låter förbättringsarbetet vara en sidoverksamhet. Här handlar det om att träna organisationens förmåga och att varje dag fråga efter förbättringsförslag för att nå verksamhetens mål. Det går inte att ta sig an frågor om kundnöjdhet, säker arbetsmiljö, produktivitet, kvalitet och lönsamhet med vänster hand eftersom förbättringsförslag, små som stora, berör dessa områden.
Misstag 6 är att man återkopplar för långsamt. Men andar ord så måste man återkoppla snabbt eftersom man bett medarbetare lösa vardagsproblem. Det ger alla möjlighet att snabbt kunna gå vidare. Och som alltid – beröm och feedback bygger en positiv kultur.