Boken Varumärkestango sanna varumärken skapas inifrån, vänder sig till ledningsgrupper och medarbetare som vill skapa ett starkt internt varumärke. En logo som är uppbackad inom företaget ger trovärdighet och attraherar konsumenter.
– Om det över huvudtaget ska bli en tango med kunderna, så är det upp till dig att ta första steget, säger författaren Kaj Runelund.
Han menar att varumärken handlar om relationer och kommunikation, därav uttrycket ”it takes two for a tango” ”Tangometoden” innebär att det är ledningsgruppen som för, men att det krävs ett samspel mellan företag och kunder för att nå ut med varumärkets budskap. Boken ger realistiska och praktiska råd till hur man kan förankra och föra ut ett behovs- och kundrelaterat varumärke.
Fem steg till ett starkt internt varumärke:
* Samsyn – stäm av med ledningsgruppen
* Definiera varumärkeshjulet
* Konkretisera visionen om varumärket
* Sätt upp mål för att varumärket ska bli trovärdigt
* Förankra varumärket bland medarbetarna