Upphandlingar brister i hälften av fallen: ”kraven blir en pappersprodukt”

Upphandlingar I bara hälften av alla granskande offentliga upphandlingar har svenska myndigheter gjort en bedömning om arbetsrättsliga krav behövdes. I endast en tredjedel av avtalen fanns villkor om lön, semester och arbetstid, det visar Riksrevisionens granskning.

Upphandlingar brister i hälften av fallen: ”kraven blir en pappersprodukt”

Myndigheters upphandlingar står varje år för 18 procent av Sveriges totala BNP, och uppgår i över 900 miljoner kronor. Om det finns en risk för oskäliga arbetsvillkor vid en upphandling ska den upphandlande myndigheten ställa krav på en lägsta nivå för lön samt ange villkor för semester och arbetstid. Detta är något som endast görs i en tredjedel av fallen som Riksrevisionen undersökt. Det är också få myndigheter som regelbundet följer upp arbetsvillkoren efter en upphandling.

– Utan uppföljning och sanktioner riskerar kraven att bli en pappersprodukt som inte bidrar till bättre arbetsvillkor i praktiken, säger Yvonne Thorsén, projektledare för granskningen i ett pressmeddelande.

Riksrevisor Christina Gellerbrant HagbergI slår fast att resultaten står i strid i med Sveriges lagar om offentlig upphandling och beskriver ett scenario där myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor hos sina leverantörer.

Bristerna i upphandlingarna kan enligt Riksrevisionen härledas till en svår tillämpad lagstiftning, en avsaknad av specialistkunskap och bristande stöd till myndigheterna. Vidare rekommenderar Riksrevisionen att bland annat centralisera arbetet rörande arbetsrättsliga krav inom offentliga upphandlingar.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste